گزارشی در مورد صداقت نارنجی پوش های هرات

Posted on at


 

گزارش حامد رحیمی در این مورد را اینجا بشنوید و سپس متن من را بخوانید:

https://soundcloud.com/rahimy_hamed/hamed?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm_medium=facebook

گزارشی در مورد صداقت نارنجی پوش های هرات
من با نتیجه گیری گزارشگر موافق نیستم. آنچه اینجا صداقت در متن فقر عنوان می شود، بیشتر بخشی از همان از خود بیگانه گی طبقاتی ست

صاحبان پول های پیدا شده اکثرن آنقدر پول بادآورده دارند که خم به ابرو نمیاورند برای دو لک افغانی. اما همین دولک افغانی می تواند زمینه کار و نجات یک خانواده را از مرگی فجیع فراهم اورد. غلام سخی و ملیون ها غلام سخی دیگر زیر دست و پای همین نظام له شده اند آن وقت جامعه انتظار دارد به دشمن خود کمک کنند که بیشتر برگرده ی شان سوار شود ونام این را می گذارد صداقت.

اینجا صداقتی اتفاق نیفتاده است. معیار سنجش صداقت در همجواری مفاهیم اخلاقی دیگر چون عدالت،مساوات،آزادی و ده ها آموزه ی اخلاقی دیگر عمل کرده می تواند و هم در شرایطی که همه ی انسان های آن اجتماع ملزم به رعایت آن باشند وبه طور خود انگیخته و داوطلبانه آن را اجرا کنند.

و از آنجایی که در جامعه ی طبقاتی این مفاهیم و آموزه های اخلاقی در بند نظام مناسبات تولیدی و اقتصادی ست، نباید ترویج کننده ی اینگونه مرض ها و توهم ها به نام صداقت باشیم. به صورت طبیعی در این دیالکتیک اجتماعی، غلام سخی و آن سرمایه داری که 7 لک افغانی را درون سطل آشغال می اندازد، با هم در حال جنگ هستند،جنگی که به دلیل مریض بودن نظام مناسبات اقتصادی، همواره به نفع سرمایه دار ختم می شود و غلام سخی ها هربار غارت شده تر از گذشته در جا می زنند و فرسوده می شوند. حالا چگونه می شود برای این نظام چنین اخلاقی قایل شد؟ .

 

 



About the author

MasoudHasanzada

اززنده گی نامه های فرمال و سر راست متنفرم. به همین دلیل چنین می نویسم: مسعود حسن زاده ای که حالا و اینجا می بینید در کابل زنده گی می کند،شاعر و منتقد ادبی ست و رهبر نخستین گروه راک و بلوز افغانستان(مورچه ها) ست. روزگارش از راه روزنامه نگاری…

Subscribe 0
160