شیری نوشیدنی را دوست دارد – کارنامه انکشافی

Posted on at

This post is also available in:

چند هفته پیش ایرن از شبکه فلم انکس از من خواست که یک مقاله در مورد فلم نامه نویسی بنویسم تا کودکان بدانند چگونه یک فلم انکشاف داده میشود. روند ایجاد پیش طرح برای فلمهای قبلی من همیشه نوشتن یک فلم نامه را دربر نمیگرفت. فلم نامه نویسی چیزیست که آموختن اش را شروع کردم و در فلم های اخیر خود از آن استفاده میکنم.

به حیث یک انیمیشن ساز, بیشتر کارهای اخیر من با ایجاد یک تصویر بر اساس دیدگاها شروع شده است. فلم “شیری نوشیدنی را دوست دارد” به اساس یک شعریست که به احترام مادر خود سرودم.  پیش از آن میدانستم که فلمی با این نام خواهم ساخت. زیاد تلاش میکردم که این موضوع را یادآوری کنم و در این جریان دو خط نخست شعر برای فلم را نوشتم. تابستان بود و من در حال برگشتن به آپارتمان دانشجویی خود بودم و آن خط که مادر مرا توصیف میکرد در ذهن من خطور کرد.

زنی بود که خنده اش لبخند را در چهره های پر اخم باز میگرداند. معلمی بود که که کودکان دوست داشتند با او احوال پرسی کنند و در زمین بازی با او به بازی بپردازند.

طوریکه به این خط ها فکر میکردم در ذهن خود یک شخصیت الگو ساده را با یک زمینه رنگی تصور کردم. این واقعا زیبا, جذاب و ساده مینمود که بشود از آن یک فلم انیمیشن ساخت.

طوریکه به این تصویر خیره شده بودم سومین خط شعر به اساس گفته مادرم که برای یاد آوری نامش برای به خاطر سپاری به دیگران میگفت, شیری نوشیدنی را دوست دارد و یا گاهی میگفت شیری شراب را دوست دارد, به ذهنم رسید.

نام او شیرلی و یا شیلی نبود طوریکه خیلی ها تصور میکنند بلکه نام او شیری بود.

من تصویر انیمیشن او را در حال نوشیدن یک پیاله شراب داشتم.

زمانیکه آن دو خط شروع و خط نهایی شعر را با خود داشتم با تصور برای همراهی هر بیت با خود گفتم که گوهر شروع و پایان فلم را با خود داردم. فقط ضرورت بود که بقیه شعر را تکمیل کنم و بقیه فلم را بسیازم.

بلاخره شعر را تکمیل کردم و در جستجوی دریافت و ایجاد تصویرهایکه در تصور خود داشتم بودم.بنا براین کتاب کار نامه خود را با انواع متفاوت برگه ها درست کردم و شروع به پیاده کردن آن تصورها روی کاغد کردم. در پایین میتوانید روند تکامل آن را ببینید.


این آخرین متن شعر و فلم قرار گرفت.


رسم را با مداد رنگی شروع کردم.

در ابتدا به شخصیت ها بشکل سایه فکر میکردم.


هنوز آن شخصیت را که از گوشه بالایی چپ حرکت میکند دوست دارم. این دقیقا تصور مرا به حیث یک کودک نشان میدهد. یک چهره مهمان از فلم آبرت ایگان”Obert Egan” اثری از دوست من لیلیان چان شیریدان که لبخند را در قسمت گوشه پایینی ایجاد کرده است وجود دارد.

در این قسمت تصویر را با رنگ آکریلیک به تصویر کشیده ام.

فلمسازهای انیمیشن معمولا از مدادهای آبی استفاده میکنند. در تصویر جوانه های دیدگاها که به فلم تبدیل شده اند به تصویر کشیده شده است.گوشه راست شروع دیدگاه یک دختر را نشان میدهد که در هوا بعد از لغزیدن در زمین بازی در هوا پرواز میکند. در این قسمت شروع دیدگاه بر اساس نام شخصیت در قسمت پایین  به تصویر کشیده شده است.

شروع آزمایش با آب رنگ

در این قسمت دید بالقوه فلم برایم بسیار جذاب به نظر میرسد. به شکل ویژه شخصیت شیری را در قسمت پایینی چپ دوست دارم.

چیدمان نامنظم شهر که چراغانی شده است.

تلاش برای ثابت سازی بیشتر طرح شخصیت ها. همچنین دیدگاه شناور ماندن دیداری در هوا.

شروع ارزیابی چرخش سرها و پلک زدن چشم ها.

کاربرد بیشتر آبرنگ 

شروع نهایی سازی ترتیب چهره ها.

در این قسمت در حال کار روی صحنه دیدگاه دوم تا نهایی بوده ام.

تلاش استفاده از آبرنگ در برگه های ذخیم و بعدا قطع نیمرخ ها.  تصویر دقیقا آنچه را که میخواستم درنیامد اما با این حال هم یک نوع احساس را منتقل میکند.

دوباره رسامی با مداد و آبرنگ.

با این سه تصویر آبرنگ آخری, احساس میکنم که تصویرهای جذاب را که بتواند سه خط شعر نخست را در خود به تصویر بکشاند  دریافتم. آنها اساس ایجاد سلسله تصویری رنگه فلم قرار گرفتند. من آنها را چندین بار ویرایش کردم.

پند من به دانش آموزها اینست که تلاش کنند تا شعر بنویسند, آنرا به تصویر بکشند و به حیث نکته شروع ایجاد یک فلم استفاده کنند.

این نسخه از نخستین انیمیشن من بنام شیری نوشیدنی را دوست دارد , میباشد.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160