حذف سیستماتیک مورچه ها(نخستین گروه راک و بلوز افغانستان

Posted on at


 


 


بدون مقدمه به دونمونه از تازه ترین موارد حذف سیستماتیک و هدفمند مورچه ها(نخستین گروه راک و بلوز و نخستین گروه موسیقی اعتراضی افغانی) اشاره می کنم.


مورچه ها به تاریخ 15 اگست سال جاری در قالب جشنواره موسیقی به مناسبت روز جهانی جوانان در بامیان روی استیژ رفتند و دوترانه اجرا کردند. شمار زیادی از هوادارن مورچه ها نیز در این برنامه اشتراک کرده بودند و هم شماری از آنها از کابل به نیت دیدن اجرای مورچه ها به بامیان رفته بودند. مورچه ها دوترانه ی اعتراضی را اجرا کردند. ترانه ی نخست(هی ما) محتوایی مبارزه طلبانه داشت در برابر ظلم و عامل آن یعنی دهشت افگنی و بنیادگرایی دینی،ترانه ی دوم اما هوشمندانه در تقابل با فتوای شماری از محافل سنتی که خواستار لغو این برنامه شده بودند اجرا شد. ترانه ی (چنگ و عود) بر روی غزلی از حافظ، با این شاه بیت که : می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب / چون نیک بنگری همه تزویر می کنند.


این ترانه ها همانطور که در یادداشت کوتاه بعد از برنامه نیز نوشتیم، نه به نیت تایید منظر تمویل کننده ی این برنامه که تلاش دارد تصویری گل و گلکاری شده از وضعیت جوانان افغانستان نشان دهد، که برای ویران کردن این خوشخیالی ونشان دادن وضعیت واقعی،هراسان، آشفته ودهشتبار زنده گی جوان در این جغرافیا ،اجرا شدند. عجیب نیست که این ترانه ها به مذاق برگذار کننده ها و تمویل کننده گان این جشنواره خوش نیامده باشد. این جشنواره به هیچوجه واقعیت وضعیت جوان را انعکاس نداد. ما برای خوشگذرانی وترویج بیخیالی و رقص و قر دادن و چرند سرایی در این جشنواره اشتراک نکردیم. به همین دلیل در موضع انتقادی قرار داشتیم و داریم.


همه ی این ها دلایل کافی هستند تا قدرت تلاش کند تا با حذف ما حرف غلط،متوهمانه و هر رنگ کنانه ی خودرا به کرسی بنشاند. در تاره ترین مورد، تمویل کننده ی این برنامه( یوناما) ویدیوی را از این جشنواره منتشر کرده است. ویدیوی بُنجُل و بی سوادانه و هم غیر واقعی و دروغ پردازانه. این ویدیو گروه مور چه ها را به کلی حذف کرده است، گویی مورچه ها در این جشنواره حضور نداشته اند. به لینک مراجعه کنید:


https://www.facebook.com/photo.php?v=10151597389540028


 


این ویدیو بیشتر از نشان دادن تاثیر واقعی چنین اقدامات در جامعه افغانی، برای تبلیغ یوناما ساخته شده است. تبلیغی کور و ناشیانه.


موازی با این سایت دویچه وله دری نیز به خیال خودش گزارشی پیرامون این جشنواره منتشر کرده است که گویی توسط خانم آریانا سعید نگاشته شده است. گزارش طوری جلوه می دهد گویی دختر فلم این سناریو جناب ایشان بوده اند و تمام وقایع دیگر در اطراف حضور ایشان بوقوع پیوسته است. خطر متوجه ایشان بوده، ایشان به مردم بامیان احسان کردند ، ایشان مورد تایید و تشویق قرار گرفتند و...


این هم لینک:


http://www.dw.de/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85/a-17026983


 


این گزارش نمونه ی بارز روزنامه نگاری زرد است. روزنامه نگاری بنجل و مزدور


ما(مورچه ها) تمام این اجزا را کنار هم گذاشته و قضاوت می کنیم و هراسی هم از تبعات این قضاوت نداریم. هنری که به دروغ و فریب وخوشخیالی و توهم آلوده باشد، حتا اگر در بالاترین سطح تکنیک و امکانات هم اجرا شود، دروغ است . همانطور که شماری از ساکنین بامیان و قلم بدستان نیز در نوشته های پراکنده شان نوشتند، مردم بامیان و حتمن تمامی ساکنین این خطه بیشتر از این اقدامات نمادین کوتوله که مفادش فقط به جیب شماری اندک از دلالان می رود، به نان، تعلیم و عدالت نیاز دارند.


 



About the author

MasoudHasanzada

اززنده گی نامه های فرمال و سر راست متنفرم. به همین دلیل چنین می نویسم: مسعود حسن زاده ای که حالا و اینجا می بینید در کابل زنده گی می کند،شاعر و منتقد ادبی ست و رهبر نخستین گروه راک و بلوز افغانستان(مورچه ها) ست. روزگارش از راه روزنامه نگاری…

Subscribe 0
160