بد دادن رسم ناپسند جامعه ی ما

Posted on at



یکی از رسوم ناپسند که در جامعه ما جاری وساری است بد دادن میباشد.


 بد دادن به مواردی میگویند که درمیان اقوام وطایفه های مختلف براثر نزاع ها وجنگ و درگیری میان انها کسی یا کسانی کشته میشوند ، بزرگان و ریش سفیدان به منظور از بین بردن کینه و جنگ های بیشتر ، دختری را از قوم قاتل به قوم مقتول در مقابل بد می دهند تا این دو قوم باهم خویشاوند شوند و دست از جنگ و انتقام جوئی بکشند .


تجربه نشان داده است که در نقاط مختلف کشور ما این امر نتوانسته است موجب جلوگیری از خشونت شده بلکه  موجب اعمال خشونت زیاد برسر این دختر گردیده که به بد داده شده  .



اقوام مقتول تمام عقده های خویش را با اعمال خشونت های فزیکی ، روانی وحتی جنسی برسر این دختر فرو می نشانند .


درواقع زن به عنوان قربانی خشونت ، مورد خشونت قرار میگیرد که این عملی سخت نادرست وغیر انسانی می باشد.


یکی از چشم دیدهای خودم میباشدکه یکی از هزاران واقعه در افغانستان


 درست یادم نمیباشد شاید من در حدود 9-10ساله بودم که در همسایه گی ما یک خانواده بود که 4 پسر و2 دختر داشتند .


دخترکلان کبرا هم سن وسال من ودختر دیگرش از من خوردتر بود


 یک روز برادر کلان کبرا در کوچه جنگ کرده و 1 نفر را به قتل رسانید وبرادرش به کشور ایران فرارکرد .


و بعد از جنازه وفاتحه ریش سفیدان، بزرگان تا مورد قتل تصمیم بگیرند وبعد از چند روز جروبحث به این نتیجه رسیدند که کبرا را که تا هنوز کودکی بیش نه بود به عقد مردی 35 ساله که عروسی هم کرده بود و دارای چندین اولاد بود در آورد .


بعد از عروسی آزار و اذیت کبرا شروع شده و هر روز کبرا شکنجه میدادن و حتی خانه مادرش نمی ماند  من هم کبرا را بسیار کم می دیدم یک روز که کبرا را دیدم آنقدر لاغر شده بود که من ترسیدم ای کاش کبرا را فقط شکنجه میدادن ، یک روز در حدود ساعت های 11 بود که صداهای گریه از خانه مادرکبرا می آمد برادرم آمد به مادرم گفت که کبرا را کشته اند و در چاه انداخته مادرم هم چادرخود را گرفت من هم همرای مادرم روان شدم رفتم دیدم که تمام زن های گریه میکنند و کبرا که 11 سال بیشتر عمر نداشت روی تخت به خواب ابدی رفته بود .


پس قضاوت در دست شماست آیا به بد دادن خوب است یا بد ؟  لطفآ جواب بدهید



About the author

hamidullahhamidi

My name is Hamidullah hamidi, I am studying journalism Faculty at Kabul University and working as a Writer at Filmannex, I love Afghanistan and its citizens, I like Afghannistan National football team .

Subscribe 0
160