روند اقتصادی افغانستان

Posted on at


 


    اگر به روند اقتصادی کشور یک دید کلی شود به یک کاروان بدون باز پرس مبدل شده است افغانستان در شرایط فعلی با بهران سخت اقتصادی دست و پنجه نرم میکند و اگر روند به شکل کنونی ادامه یابد که هکذا در حال حاضر به شکل ابتدایی است به یک چالش بزرگ برابر خواهد شد.



راه حل: نرخ در بازار بصورت آزاد گماشته شده یعنی هر تاجر و بازرگان هر نرخی را که خواست بالای اشیا میگزارد و میداند که بازپرس وجود ندارد طور مثال نرخ گاز و تیل را در نظر می گیریم وقتی بود که گاز فی کیلو 25 افغانی مگر فعلا 50 افغانی تیل 30 افغانی فی لیتر فعلا 64 افعانی که این نشانه پیشرفت ما است (افسوس) مسوولین باید کنترول جدی را اختیار کنند طوریکه اول به جای حمل آن رفته هزینه آنرا بررسی کند و هزینه مکمل راه آنرا مفاد برابر تاجر نه به این پیمانه زیاد بعد یک معیار را به قیمت ها بدهد و هر 15 روز بعد بررسی صورت گیرد چون هر بار امکان پایین و بالا آمدن نرخ ها وجود دارد.


  تکس و مالیات دولتی بطور منظم اخذ و به مراجعین تسلیم گردد و به درج یک لست به جای اصلی آن خرچ گردد.


زمینه کاری را فراهم سازد: میتواند با ایجاد شرکت های مختلف جوانان عزیز به کار گماشته تا از یک سو جوانان بتوانند آینده خود و وطن را تامین کنند ( هیچ جوانی خوش ندارد پودری شود تا اینکه روزگار با او مشت و یخن نشود) و از سوی دیگر به اقتصاد کشور بهبود بخشد طور مثال ما جاپان را در نظر میگیریم کشور جاپان نیز در سال 1919 استقلال بدست آورد ولی با همین تاسیس شرکت ها و بر کار گماشتن جوانان آینده خود را تامین کرد این درست است که ما چندین دهه با جنگ مقابل بودیم مگر بیاید سر از نو شروع کنیم این را هم میدانم که مشکل است اما روزی خواهد پیروز شدیم ... ... ... ... افغانستان زنده باد... ... ... ...


 


نویسنده حمیدالله حمیدی



About the author

hamidullahhamidi

My name is Hamidullah hamidi, I am studying journalism Faculty at Kabul University and working as a Writer at Filmannex, I love Afghanistan and its citizens, I like Afghannistan National football team .

Subscribe 0
160