تلقین چیست؟

Posted on at


تلقین یک پدیده ذهنی است که انسان ها در وقت ضرورت از ان کار میگرند.به عبارت دیگر تلقین وسیله  وابزاریست  که وقت انسان  در کار ها ی روز مره ومنا سبات اجتماعی گاهی ضعیف گردیده وناتوانی  وگاهی هم به خاطر امید اینده و تسلیم نشدن  به چنگال حوادث به تلقین پناه برده ،مسکن درد ها خود میگردند .تلقین مانند اکثر پدیده دو نوع عمل می کند مثبت ومنفی ،تلقین مثبت که همانا به خاطر استقامت،برده باری ومقامت دربرابر مشکل ها وپیش امد ها ی نا هنجار جامعه ومحیط  به کار میرود که در این زمینه همت خیلی نقش عالی دارد.به طور مثال :انواع بهانه ها را سر راه قرار داده خودرا تلقین می نماید وانجام کار ها را خیلی  به ساده گی می پذیرد ومشکل وانمود کرده به این نوع تلقین ها به جای چشیدن طعم شرین موفقیت پیروزی زهری ناکامی را در کام خود احساس می کند ،در حالیکه کار های مشکل را ساده تلقی کرده ودر اجرای ان از همت عالی کار بگیریم.تمام بهانه هارا از سر راه ما به اثر تلقین مثبت دور شده وکامیابی به سراغ ما بیاید.


 



تلقین قدرت است که می تواند از شما انسا ن دیگر بسازد،شخصیت وجود تان را که سال ها ی دراز شکل گرفته ودرمدت کم چنان تغیر بدهدکه باعث تعجب دیگران شود شمارا به جای قله ها موفقیت برساند.تلقین مانند بزر ویا تخمی است که در وجود انسان کاشته میشود اگربه موقع به ابیاری وباغبانی ان بپردازیم از ان درخت تنومندی ایجاد میشود بالا رفتن ازان درخت از فراز قله های موفقیت خواهیم گذشت .وتلقین منفی این پدیده ،ذهن،وران ،همت وتوان مارا تخریب نموده وهمیشه مارابه نا کامی های پی هم وباعث بروز ناامیدی گردیده وامراض روانی گوناگون را  به وجود اورده ازمایک انسان تر سو ،بزدل وبی اراده ساخته واز همه مهم ترجرئت مارااز ما میگیرد.اینجا ست که نامیدی به سراغش امده ورفته رفته محبت اورانسبت به ماحولش کم ساخته ودر نتیجه ازاجتماع دور شده در گودال بد بختی افتیده وباعث عدم پیروزی می شود .اگر شما خیال کنیدکه قادر به انجام کاری نیستیدبا تلاش بیشتر موفقیت کمتر به دست می آورید.


رسالت ها و وظیفه هایی وسایل ارتباط همگانی:


هر سازمانی که در متن جامعه پدید می آید باید دارای کارکردهایی در خدمت جمع و جامعه باشد و چنان تنظیم گردد که بتواند به صورت هماهنگ خدمات خود را به جامعه که از آن برخاسته است عرضه کند. سازمان هایی ارتباطی نیز شامل این این قاعده می شوند. به طور کلی نیاز روز افزون و استفاده وسیع مردم از وسایل ارتباطی وظیفه هایی متعددی را برای آنها به وجود آورده است.


دکتر کاظم معتمد نژاد در کتاب ( وسایل ارتباط جمعی ) این وظیفه هایی اجتماعی را برای وسایل ارتباط همگانی ذکر نموده است: خبری و آموزشی راهنمایی و رهبری تبلیغی و تفریحی اند.


وظیفه هایی خبری و آموزشی


:


شبکه هایی وسیع و خبرگزاری های ملی و بین المللی ایستگاه هایی رادیو و تلویزیون و نشریه هایی متعدد چاپی محلی مملکتی یا جهانی در هرروز و هر لحظه تازه ترین خبرها و تفسیر ها و بحث هایی مختلف اجتماعی را در اختیار میلیون ها مردم قرار می دهند. بنابرین وظیفه و نقش اساسی ارتباطی انتشار جریان اخبار و رویدادهایی اجتماعی است


 


.


اهمیت وظیفه آموزشی وسایل ارتباطی در جامعه هایی معاصر به حدی است که بعضی از جامعه شناسان برای مطبوعات رادیو و تلویزیون و سینما نقش  (آموزش مجازی ) دایمی قایل هستند. جامعه شناسان متعقد اند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید به موازات کوشش معلمان و استادان وظیفه آموزشی انجام می دهند و دانستی هایی علمی و فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان و دانش جویان را تکمیل می کنند. مصطفوی


 


by: wazhma ehrar



About the author

wazhmaehrar

She is a journalist

Subscribe 0
160