اقتصاد, از ذره تا بهره

Posted on at


همه  می دانیم که واژه ی اقتصاد وابستگی عمیقی با زندگی ما دارد و این واضح است که اقتصاد زیربنای اکثر امور زندگی همه ی ما را تشکیل می دهد.



علم اقتصاد روی بسا موردها اقتصادی صحبت و نظریه پردازی کرده است.بشر نیز از بدوی خلقتش چه  به طور علمی و آگاهانه و یا هم به شکل غیر علمی و نا آگاهانه  از نظریه های اقتصادی ساخته ی خود یا دیگران بهره ای برده است و همیشه  در محراق دید شان قرار داشت و دارد.


امروزه نیز مسله ی اقتصاد از توجه ی ویژه ای برخوردار است, از معامله های تجاری خرد شروع تا به جنگهای جهانی, تحریم ها, بازی های سیاسی همه و همه روی موضوع اقتصاد و به خاطر بهبودی وضع اقتصاد انفرادی و یا سرتاسری می چرخد.


در موضوع اقتصاد و بهبودی آن به نظر من باید روی 0.1 پول نیز محاسبه کرد زیرا که فایده های اقتصادی از همین جا آغاز می شود و همین پول های به افغانی و مقدارهای هنگفتی مبدل می شود و همین پول هاست که خلا ها را پر می کند.



اما در کشـــــــــــور ما جطور؟


در کشور افغانستان همه دوست دارند که پولدار باشند یعنی از زیربنای اقتصادی خوب برخوردار باشند, این مسله در همه ی کشورهای جهان نیز موجود است, اما مشکل در این جاست که مطالعه و محاسبه ی خوب از اقتصاد ندارند.


اکثر جوانان کشور ما یک برنامه ی اقتصادی خوب برای خود ندارند, همه منتظر این هستند که یک مقدار زیاد پول به صورت آنی در دسترس شان قرار گیرد,خیر این قکر غلط است.هر کسی که می خواهد اقتصاد خوب داشته باشد پس باید روی ذره ها حساب کند تا زمان بهره گیری فرا رسد. جوانان ما امروزه دست به اصراف می زنند که حتا خودنیز از آن بی خبر اند. زنگ زدن های بیجا به دوستان خویش و ساعت ها صحبت کردن, ارسال پیام های بی شمار به دوستان و مصرف های بی جا که خود اصراف در پول و هم در زمان است که می توان از این نوع مثال ها به دهها مورد دیگر ذکر کرد و از سوی دیگر برنامه ریزی درست مصرف پولی نداریم که بسیار مهم است.


من نمی خواهم که روی مشکل ها و مسله های بزرگ اقتصادی بپیچم اما اگر کسی می خواهد که از ذره شروع کند و تا به بهره برسد باید روی اندک اندک نیز دقت و محاسبه کند, این به معنای خصیص بودن نیست بل اینکه اشاره به این است که اصراف نکنیم و برنامه ی درست اقتصادی داشته باشیم.


با توجه به این که درآمد و تقاضا به طور متناست بالا می رود اما باید متوجه بود که هدف بازی های تجاری و بازار ها قرار نگیریم.فقط ژرف نگری و برنامه ریزی دقیق می تواند که ضامن بهبود اقتصاد با باشد.



نویسنده : فرزاد صالحی



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160