اخلاق و عادات

Posted on at


اخلاق و عادات که به کندی تغییر میابند در روز گار ما مانند ابرها در برابر بادها در تغییرند. بطور مثال صفت جوانمردی در مردان از بین رفته مردان به تساوی با زنان گردن نهاد اند و مانند آنها چهره و ظاهر خود را آراسته میسازند. دیگر عروسی کردن به منظور کنجاوی مردان از اندام زنها نیست چون امروزه صحنه های  فیلم ها پر از تصاویر  زنده از زنهای نا مستور و عریان است. ازدواج که سابقاً هر کسی  نا گزیر ازآن بود و در دوره جوانی به زندگی و رفتار انسان ثبات و  استقامت می  بخشید از رواج افتاده است و مردان خیال می کنند که می توانند ازدواج نکرده  از منافع آن بهره مند شوند و از زیانهای آن در امان باشند. حال ببینیم که این تحول بزرگی  که دچار آن هستیم چگونه اخلاق و عادات ما را دستخوش تبدیل و تغییر می سازد. انقلاب صنعتی علت اساسی تغییر اخلاق و آداب است و کلیه تغییرات خوب و بد دنیایی ما از آن متاثر است. امروز عهد و عصر لذات است. و با جمله های ضد و رسینی نزدیک به عهد داروین. اگر مردان و زنان جوان سرمست از ثروت، دین را مخالف لذت رانی خود بیابند هزاران دلیل علمی بر ضد آن می آورند. سخت گیری خشکه مقدسات دوره  پیش و سرزنش آنان  از شهوات، این عکس العمل تولید کرده است که ادبیات و روانشناسی روزگار ما شهرت را با زندگی یکی بدانند. فقهای قدیم بحث می کردند که آیا گرفتن دست دختره نامحرمی گناه است یا نه؟ ولی مردم امروز از دست دادن چنین فرصت گرانبهایی را گناه نمی دانند و می گویند: که گفت:


                                                    برزخ خوبان نظر خطا باشد                  خطا بود که نبینند روی زیبای



بعضی ازمردان ایمان خود ا از دست داده از پرهیزگاری سابق به انجام گسیختگی فعلی روی آورده اند.


ما در میان دو عالم زندگی  می کنیم که یکی میان رفته است و دیگری تازه ظاهر میشود و  به همین جهت سرنوشت ما تا یک نسل دیگر تشویش و آشفتگی خواهد بود این ها علل گوناگون تغییر اصول اخلاقی ما. زندگی این نسل و مسائلی که با آن مواجه است تازگی  دارد و غیر از گذشته  است. انقلاب صنعتی جوانان امروز ما در چنگال خود گرفتند و رفتار و کردار و اندیشان را  عوض کرده  است.


 



About the author

FaribaZamani

Fariba Zamani is studying in the 10th class of the Hatifi High school. Fariba Zamani is studying English in Skill Training Center (STC) in Herat. Fariba Zamani has interest in reading Roman and writing.

Subscribe 0
160