پنج ستاره برتر زبان پشتو

Posted on at


بخش دوم:


قیام الدین خادم


قیام الدین خادم در سال ۱۲۸۶ه ش در ننگرهار در ولسوالی کامی در یک خانواده روحانی چشم به دنیا آورده است. پدر مرحوم قیام الدین خادم٬ ملا حسام الدین در همان وقتش یک عالم مشهوره منطقه اش بود. و خادم صاحب دو نیم سال در لواړګی زندگی می کرد٬ و در همانجا به شاعری٬ نویسندگی و ادبیات شروع کرد٫ و بعدا در لواړکی باقی ماند و در همانجا عروسی کرد.



قیام الدین خادم یک سیاستمدار دانا٫ سناتور لویه جرگه٬ استاد پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل٫ ژورنالیست٬ نویسنده مشهور٬ شاعر دانا٬ ادیب و یک فلسفه دان بزرگی بود. مرحوم خادم صاحب در ادبیات پشتو یک جایگاه خاصی را دارد و از همین سبب است که یکی از ستاره های برتر زبان پشتو محسوب میشود. مرحوم صاحب در باب ادب و زبان پشتو یک آثار منظوم و منثور دلکشی را به رشته تحریر در آورده است. در پهلوی سعی و کوشش های در زبان پشتو٬ در عرصه سیاست هم سیاست مدار مشهور بود. و از جمله سیاست منداران مشهوری وقتش بود. و همچنان مرحوم قیام الدین خادم بدون زبان پشتو به زبان های اردو٫ انلگیسی و عربی هم صحبت کرده میتوانست٫ و آشنایی کامل به این زبان ها داشت.



تحصیلات ابتدایش را در خانه خودش از والدین خود آموخته است. آغای خادم کتاب های زیاد علوم اسلام را مطالعه نموده است٬ که از جمله آن صرف، نحوه، منطق حکمت، فقه، حديث، تفسير و دیگر علوم مختلفه میباشد. و برای آموختن علوم دینی پانزده سال در داخل و خارج از کشور صرف کرده است.


 


آقای خادم در زمان خلق و پرچم که در افغانستان کودتا شد٬ و در افغانستان یک رژیم کمونیستی حاکمیت داشت. و در همین سال بود که خادم صاحب از طرف رژیم کمونیستی زندانی شد. و از زندان بعد از شکنجه های زیاد به این حالت آزاد شد که دست و پاه او از اثر همین لت و کوپ ها فلج شده بود. این مفکر بزرگ، ژورنالیست٬ ادیب٫ نویسنده٬ صاحب افکار فلسفه٬ طبیب جامعه٬ سیاست مدار دانا و شخصیت بزرگ جامعه افغانستان٫ در سال ۱۳۵۸ه ش که برابر با روز پنجم عید سعید فطر روز دوشنبه ساعت پنج بود در شفاخانه علی آباد به عمر ۷۴ سالگی چشم از دنیا فانی را بست. و در والسوالی کامی در هدیره پدریش په بسیار احترام به خاک سپرده شد.  













خادم چې په اخلاص شيڅوک د مُلک او د ملت



 



وطن يې پس له مرګه په مدفن فخر کوي




و این هم بعضی آثار مشهور آقای خام:


١: نوي ژوندون       ٢: مرغلرو آميل          ٣: خيال وينا


تشکر 


عنایت الله مایار





About the author

Enayatullah

Enayatullah Mayar is born in 1992/8/12,He is graduated from Sultan Ghiyasudden Ghuri High school , and right now He Student of Engineering "Civil Department" faculty. also he is Social media officer and pashto language translator in "ACSC" herat branch.

Subscribe 0
160