چند نکته در مورد تفاوت های فردی در کودکان و نوجوانان

Posted on at


چند نکته در مورد تفاوت های فردی در کودکان و نوجوانان


همانطوریکه پدران و مادران شوق و علاقه زیادی به تربیت فرزندان خود داردند ولی باز هم موفق نمی باشند.بدون تردید می توان گفت که یکی از عوامل کلی عدم موفقیت پدران و مادران در قسمت تربیت صحیح کودکان و نوجوانان بی خبری والدین با اصول کلی تربیت و طی مراحل رشد کودک و شناخت تفاوتهای فردی کودکان می باشد. تفاوتهای فردی کودکان را می توان از چند زاویه بررسی نمود.



1-    وراثت:


کودکان از لحظه تولد با همدیگر تفاوت دارند و این تفاوتها سر چشمه از تفاوتهای ژنتیکی آنها می گیرد.سلول های بدن انسان حاوی کروموزوم متفاوت از هم می باشد. سلول های جنسی از نظر چگونگی حالت و وضعیت  


مشخصات هر کودک بوسیله دوقسم ژنتیک معیین می شود. که یکی از مادر و دیگری را از پدر می گیرد.چون وضعیت ژنتیکی والدین متفاوت است, به همین علت هر یک از آنها تاثیرات متفاوتی را به کودک خود انتقال میدهند.



2-    محیط:


محیط هم مانند وراثت، از جمله عوامل ایجاد تفاوتهای فردی به شمار می رود. محیط تاثیری عمده ای بر رشد کودک دارد، مثل اینکه پدر و مادر چه قسم انسانها می باشند؟ چقدر به فرزندان خویش مهربان هستند؟ هوش اجتماعی و استعداد تحصیلی شان چه اندازه است؟ میزان تحصیلات شان چقدر است؟ تا چه اندازه برای تربیت فرزندان خود زمان صرف میکنند؟ چگونه میتوانند عواطف درونی خود را به فرزندان خود ابراز کنند؟ چند دختر و پسر دارند؟ از نظر مالی در چه وضعیتی قرار دارند؟ این ها همه عوامل محیط هستند که بر رشد کودک تاثیر بسیار زیادی دارد.



3-    خلق و خو:


همانطوریکه انسانها از نظر خلق و خو با هم تفاوت دارند، میتوان گفت که این تفاوتها از لحظه تولد هویدا است، به این معنی که هر کودکی ، یا هر نوزادی که به دنیا مش آید، با خلق و خوی متفاوتی مشاهده می شود. کودکان را از این نقطه نطر میتوان به سه نوع تقسیم کرد.یک: کودکان خوش خلق دو: کودکان بد خلق سه: کودکانی که به مرور زمان آرام می شوند. چیز های که باعث ساختار خلق و خو کودکان می شود میتوان نام برد، منظم بودن گرسنگی و تشنگی، کم خوابی، تاثیر عوامل بیرونی بر روی اعصاب، واکنش در برابر فرد جدید و نا آشنا، سازگاری با عوامل محیطی، آرامش داشتن.



کودکان خوش خلق به طور معمول فرزندان با نشاط و با نظم هستند، این کودکان با والدین و یا با استادان و یا با افراد جدید انس می گیرند.


کودکان بد خلق پر سر و صدا، انعطاف ناپزیر، و پر گریه می باشند.


کودکانی که به مرور زمان آرام می شوند کودکانی اند که در برابر محیط عکس العمل نشان نمیدهند و فعالیت شان کم می باشد.



 


4-    هوش واستعداد:


کوکان از نظر هوش و استعداد با هم تفاوت دارند. هوش که اختصار آن IQ می باشد در واقع نقطه ای است که کیفیت و اندازه هوشمندی کودکان را از هم فرق میدهد. هوش بالا در کودکان باعث پیشرفت تحصیلی شان می شود و این باعث پیشرفت در تمام عرصه های زندگی است.کودکان تیز هوش سعی دارند فعالیت منظم و قوی داشته باشند و توصیه من به والدین محترم این است که نباید فرزندان را از لحاظ هوش و استعداد با عنوان باهوش و یا کم هوش دسته بندی نمایند زیرا این کار باعث مانع تشویق و خودشکوفایی استعداد ذاتی کودکان می شود.



نویسنده: نیلوفر نعیمی


 



About the author

nilofarnaimi

نعيمي متولد شهر كابل و يك تن از اعضاء اين پروژه

Subscribe 0
160