جمهوری - ریس جمهوری

Posted on at


نوع حکومت انتخابی است که نخستین بار در یونان و رم تجربه شده و مفهوم آن حکومت غیر موروثی است.حکومت جمهوری که در بسیاری از کشورها جانشین رژیم های سلطتنی شده است دراصل مبین پیشرفت یک جامعه در جهت دموکراسی است زیرا یک رئيس جمهورانتخابی راکه مدت زمامداری اومحدود به یک دوره قانونی است جانشین پادشاهی میکند که بدون نظر خواهی از مردم وبطورموروثی به این مقام رسیده است ودوران فرمانروایی اوهم نامحدود است.معهذا حکومت های جمهوری همیشه معرف دموکراسی نیستند همچانکه بهترین دموکراسی را در کشور های سلطنتی مانند کشور های اسکاندناوی میتوان دید.



حکومت جمهوری در صورتی میتواند معرف دموکراسی باشد که رئيس جمهور مستقیما با رای مردم انتخاب شده باشد. اختیارات و مدت زمامداری رئيس جمهوردر کشورهای مختلف فرق میکند مثلا درامریکا و فرانسه رئيس جمهور اختیارات زیادی دارند در حالیکه در المان و ایتالیا یک نقش تشریفاتی دارند. مدت زمامداری از چهار سال تا هفت سال فرق میکند بعضی کشور ها نیز رئيس جمهورمادام العمر دارند. انتخاب ریس جمهوری ممکنست مانند آمریکا و فرانسه با رای مستقیم مردم انجام شود، ولی در بعضی کشور ها مانند آلمان کنه رؤسای جمهوری اختیارات زیادی ندارند از طرف مردم به این سمت انتخاب میشوند.



بسیاری از رژیم های جمهوری امروز جهان، رژیم های دیکتاتوری هستند که از طریق کودتا یا انتخابات فرمایشی بر سر کار آمده اند و اختیارات رؤسا ی جمهوری این کشور ها که یا نظامی و یا متکی به نیروهای نظامی هستند از سلاطین خدکامهء گذشته هم بیشتر است. مدت زمامداری بعضی از این رؤسای جمهوری از پانزده- بیست سال هم تجاوز میکند که نمونه های زیادی از آنها را میتوان در آسیا و افریقا و آمریکای لاتین برشمرد.در بعضی کشور ها رئيسجمهور با رای مردم انتخاب میشود و در بعضی هم توسط نمایندگان مردم به این منصب انتخاب میشود.



در کشور های کمونست ریاست جمهوری یک مقام تشریفاتی است و اختیارات حکومت معمولادر دست دبیر کل حزب کمونست است که در بعضی کشورهای کمونستی مقام نخست وزیری را هم به عهده دارد.


درجهان چند نمونه ریاست جمهوری موروثی هم دیده شده است چیانگ یچک رئيس جمهوری چین ملی(تایوان) که پسرش جانشین او شد یا "دووالیه" رئيس جمهوری هایتی که مقام خودرا به پسرش تفویص کرد.




About the author

HraoonMehrzad

Haroon was born in 1987 in Nimroz province Afghanistan, graduated from Farokhi high school in 2005. He has joined for three years Faculty of science in heart University in 2006 after three years he has received scholarship for studying abroad in Cairo university Egypt. Right now he is in third…

Subscribe 0
160