علل بی خوابی؟

Posted on at


بی خوابی نشانه است نه بیماری . هیچ کس از وقت تولد خود بی خواب متولد نشده ،بلکه مثل هر نشانه دیگر علت آن به خود و روان فرد ارتباط دارد. یا نگران، بیمناک ،افسرده، هیجان زده اضطراب وغیره .... ویا ممکن خوشحالی  بیش از حد باشد .اما محیط خواب  هم تاثیر گذار است .


 


اتاق خیلی داغ ،هوا گرم،ویاخیلی سرد یاهوایی آن نا مطلوب باشد. یا تخت خواب کوتاه باشد؛  تشک برای خواب شدن مناسب نیست. یا دچار عادتهای بد خوابی هستید، مثل چرا چراغ ها خاموش نیست، چرا ساعت صدا می کند، چرا پنجره ها باز است وغیره.....



ولی بیشتر کسانی که روزانه سیگار می کشند  باعث بی خوابی میشوند چون(نیکوتین سبب بیدار نگه داشتن شما می گردد)؛ حتی بعضی وقت ها فعالیت های جسمانی زیاد باعث از بین  بردن آرمش شما می شود.


یک سوال دیگر هم است بعضی از دارو ها باعث بی خوابی می شود. مصرف بیش ازحد دارو؛ کافین یا مقدار زیادی شکلات که در اواخر روز یا در طول عصر خورده می شود؛ مصرف بعضی دارو قبل از خواب (که سبب مراجعه  مکررشما به  توالت در تمام طول شب می شود)؛ اگر به خوردن  بعضی دارو های عادت کرده اید و ناگهان آنها را قطع کنید، برای چندین روز دچار بی خوابی خواهید شد.



برای اطمینان از یک خواب آرام و قابل پیشی بینی،ابتدا باید هر یک از عوامل موثردر بی خوابی خود را برطرف کنید ،اگر تفاوت حاصل نشود، آن وقت می توان گامهای دیگری بر داریم بعضی از غذا ها هم خواب خوبی تامین می کند، بویژه، شیر، ماهی، سویا، تخم مرغ، آب پرتقال ترکیب شود سریعتر عمل می کند .



 همچنان در هنگام بی خوابی انجام چند کار عملی ساده هم میتواند به شما کمک کند ،خیلی آهسته سه بارنفس عمیق بکشید،هر بار کاملاً نفس را خارج کنید. این تمرین تنفس به علت جمع کردن دی آکساید کربن در خون موجب اثری آرام بخش می گرددو حمام گرم هم می تواند موثر باشد.


همچنین در جستجوی وسایل کمکی خواب آوار مانند:ذکر کردن ،خواندن قرآن،گوش کردن به موسیقی و دور کردن افکار که باعث بی خوابی شما شده فکر های منفی از ذهن خود و جایگزین کردن فکر مثبت در ذهن خود.



بعضی اشخاص  دارو خواب آور استفاده میکنند،اما بدانید که دارو خواب آور چقدر اهمیت دارد،به خاطر داشته باشید که دارو رااگر بطوردوام دار استفاده کنید به آن دارو معتاد میشوید .این باعث میشود که فعالیت رویأها را کاهش می دهد وروان سالم به رویأ نیاز دارد.همیشه مثبت بیاندیشید.هر انسان در زندگی به مشکلات روبر می شود،که این مشکلات باعث بی خواب میشود اگر این بی خوابی تداوی نشود به افسرده گی واضطراب تبدیل میشود.اگر دارو مصرف می کنید و بیش از یکی دو هفته موثر واقع نشد و کمک برای بی خواب شمانکرد،در این صورت موضوع را به  طور جدی  با متخصص در میان بگذارید.



 



About the author

sagharfakher

i am a teacher graduated
from literature faculty i like music sport cooking ....i want to improve in my work

Subscribe 0
160