بانوی کارآفرین ایتالیایی که جهان را تغیر داد, تجارت پایدار برای افغانستان و فراسوی آن

Posted on at

This post is also available in:

سالهای زیادی را با مادر بزرگ خود استامارا جیانانی(Stamura Giononi)  و هم نسلانش سپری کردم.  مادر بزرگم در سال 1916 در جریان جنگ جهانی اول متولد شد و دو جنگ جهانی, یک پادشاهی, یک نظام استبدادی و دو دوره دموکراسی را از تجربه کرده است. دوست دارم به داستانهای نسل او و اینکه چگونه زنهای قوی ای مانند او سبب تغیر جهان شدند گوش کنم. امروز در کاستگ لاینسیلو(Castiqlioncello) با پدر خود روبرتو(Roberto) که در عین حال دوست و الگوی ورزشی جودوی من است در این مورد صحبت کردم.  ما در مورد عمه هایش بیانچینا(Bianchina)  و برونا رولی(Bruna Rulli) که هر دو زاده اوایل سالها 1900 اند به صحبت پرداختیم. بیانچینا(Bianchina)  زمانیکه شوهرش را  در سن چهل سالگی به اثر بیماری سل(Tuberculosis)  از دست داد. برونا از ابتدا مجرد بود. آنها نزدیک خانه ما جاییکه حالا دفتر مرکزی شبکه فلم انکس قرار دارد, زندگی میکردند.



از دست چپ: بیانچینا(Bianchina), برونا(Bruna), گرازیلا(Graziela) و روبرتو(Roberto)

بیانچینا(Bianchina) فعالترین و خوشبین ترین همه بود, با وجودیکه با سه بار تلاش بازهم نتوانست که جواز رانندگی بگیرد, اما برونا(Bruna) توانست این کار را به انجام برساند. در سال 1950 آنها بعد از جنگ جهانی دوم یک خودروی (Fiat 500 Giardinetta) خریدند و با سفر در سرتاسر تسکانی(Tuscany) ماشین های خیاطی را به زنهای دهغان ها میفروختند.



تا حال این را شنید اید؟


در سال 1950 دو زن تصمیم گرفتند که یک خودروی (Fiat 500 Giardinetta) بخرند و با استفاده از آن ماشین های خیاطی را در سرتاسر تسکانی(Tuscany) به زنهای دهغانها  به فروش برسانند. آیا چنین کارآفرینانی زیاد دیده اید؟



 


هردو خواهر در درآمد و آینده خانواده بصورت گسترده ای سهم گرفتند, در زمانیکه خانواده ها فقط توسط مردها اداره میشد. کلید موفقیت شان دسترسی به بازار رو به انکشاف زنها خانه با استفاده از تولید لباس و خیاطی بود. بیانچا(Biancha), برونا(Bruna) و استامارا(Stamura) نقش ستون در خانواده های را داشتند که در خود خوشی, ثروت و ثبات را در اثر کارشان بدست آورده بودند.


مردها نقش حیاتی را در خانه ها به عهده داشتند و سنت مردسالاری در خانواده ها حاکم بود. اما زنها نقش مثبت را خانواده ها بازی میکردند. آنها عامل های بودند که برای انکشاف تجارت و سرمایهگذاری در املاک درآمد اضافه کسب میکردند. این داستان دقیقا به شرایط فعلی افغانستان و دیگر کشورهای در حال توسعه میپردازد. زمانیکه زنها مهارتهای رانندگی و استفاده از رایانه(Computer) را فرامیگیرند, آنها میتوانند زنان دیگر را کمک کنند و سبب انکشاف شرایط اقتصادی خانواده خود گردند.


کسانی مانند بیانچا (Biancha)و برونا (Brune)هر روزه در افغانستان و دیگر کشورهای در حال توسعه زاده میشوند. آنها آینده کشورهای خود اند, کشورهای با بیشترین فرصت های جهان و بهترین جاه برای سرمایهگذاری به شرکت های مانند فلم انکس. اینکه کاربران بانو در فلم انکس امتیاز شان 20 درصد بیش از همتایان آقا است یک تصادف نیست و در نتیجه بانوان بیست درصد بیشتر درآمد کسب میکنند. این با شرایط شان که باید به خانه بمانند, طفل به دنیا بیاورند و یا کودکان شانرا بزرگ کنند, نیز سازگار است. در اصل صنعت رسانه های اجتماعی با ضرورت های فرهنگی همه کشورهای جهان سازگار است. بانوان موفق, خانواده های موفق را میسازند.



لطفا برنامه انکشافی افغان و کارهای بزرگ شبکه های فلم انکس, زنان انکس, سازمانهای سیتادل نیویورک(Citadel of New York),  و افغان سیتادل را در ساخت مدرسه ها و آزمایشگاهای در افغانستان بررسی کنید. 



بیایید دوباره به داستان خانوادگی من برگردید. بیانچینا(Bianchina)  و برونا(Bruna) برادری بنام جینو رولی(Gino Rulli) داشتند که میشود پدر بزرگ من. پیش از اینکه این دو خواهد کار خود را در تجارت پخش ماشین های  خیاطی شروع میکنند, جینو(Gino) در یک شرکت فولاد سازی آلمانی کار میکرد و به خانه پول میفرستاد. دور بودن بزرگ خانواده برای سالهای زیاد و  برگشت گهگاهی به خانه مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود. فقط زمانیکه بانوان خانواده شروع به کسب درآمد کردند, او توانست به خانه برگردد و به  راحتی به خانواده خود بپیوندد.



از چپ, جینو(Gino), بیانکا(Bianca), انا(Anna و ماریسا(Marisa)


داستان جینو شبیه داستان مردهای زیادی از کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان است که باید برای کار به کشورهای خارجی سفر کنند. آلمان امروزه نیز یکی از مقصد های جوانان افغانستان به تعقیب جوانان ایتالیا بعد از جنگ دوم جهانی است. میتوان با توانمند سازی خواهرانشان, همسرانشان و دخترانشان به فرصت های جدیدی دست یابند و درآمد آنلاین کسب کنند.


زمانیکه با پدر و مادر, پدر و مادر بزرگ و اقوام خود در مورد تجارت بانوان صحبت میکنید, یاداشت بگیرید, آنها را مستند کنید و در مورد خانواده خود مانند این یک مقاله بنویسید. این عمل ساده نتایج ذیل را دربر خواهد داشت.


میاموزید که بانوان چقدر در خانواده, تجارت و جامعه مهم اند.


       .یک بایگانی زیبا و مبتکرانه ای از تاریخ خانواده خود ثبت خواهید کرد تا کودکان خود و نسلهای آینده را از آن آگاه کنید.


امتیاز و درآمد بیشتری کسب میکنید و برای فلم انکس مینویسید( این مقاله تاثیر زیادی بر امتیاز من خواهد گذاشت.


 



از دست چپ, بیانچینا(Bianchina), انا(anna), گرازیلا(Graziella), روبرتو(Roberto) و برونا(Bruna)


چیزهای زیادی را میتوان از داستانهای کارآفرینی بانوان آموخت.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160