وضعیت بهداشت در افغانستان

Posted on at


بهداشت یکی از بخشهای مهم در جامعه می باشد، طوری که نبود آن میتواند اجتماع را به خطر مواجه سازد، انواع بیماری های مختلف گریبانگیر مردم شده و شیوع پیدا میکند. بیماریهایی که بسرعت میتواند تعدادی زیادی از مردم را به کام مرگ فرو ببرد، افغانستان یکی از کشورهایی است که از لحاظ بهداشت و دسترسی به مراکز صحی در سطح پایینی قرار دارد. 



با اینکه در سالهای اخیر تلاش زیادی روی بهبود وضعیت صحی و بهداشتی افراد شده است، و کوشش زیاد سازمانهای خیریه و صحی جهان برای دسترسی همه افراد و تداوی آنها در سراسر افغانستان نتوانسته مشکلاتی را که در راه بهداشت و صحت در افغانستان وجود دارد را رفع بسازد، این خود نشاندهنده وضعیت بحرانی است که افغانستان با آن روبرو است، و نیازی که برای بهتر شدن صحت در افغانستان وجود دارد را نمایان می سازد.


 


بسیاری از مناطق افغانستان صعب العبور و یا دسترسی به آنها در بسیاری فصول امکان پذیر نیست، مادران حامله قبل از اینکه به مرکز صحی برسند با خطر مرگ روبرو هستند و همچنین کسانی که بر اثر جنگ و دیگر بلایای طبیعی مصدوم میشوند، احتمال کمی وجود دارد که بتوانند خود را از مناطق دور افتاده به شهرها برسانند و در میان راه تلف نشوند. با وجود این مشکلات هنوز مدت زیادی لازم است تا بتوان وضعیت بهداشت را در افغانستان به سطحی رساند که همه مردم از آن مستفید شوند.



About the author

160