مشخصات مدیران

Posted on at


مدیران مؤسسات اقتصادی ژاپن، در مجموع، از طبقات بالای اجتماعی و فارغ التحصیل معتبرترین دانشگاه ژاپن، یعنی دانشگاه توکیو و بویژه دانشکدۀ حقوق این دانشگاه هستند. در این دو مورد ژاپنیها و قرانسویها کاملا مشابه هم هستند.


   از بین 1026 مدیر ژاپنی، 32% تحصیلات خود را در دانشگاه توکیو به انجام رسانده اند. این رقم به تعدادمدیران عامل فرانسوی (34%) فارغ التحصیل مدرسۀ پلی تکنیک نزدیک است. از نظر منشأ اجتماعی، 35% از 1026 مدیر ژاپنی متعلق به طبقۀ بالای اجتماعی هستند.



در فرانسه نیز وضعیت به همین صورت است؛ 50% از مدیران عامل، از این گروه اجتماعی برخاسته اند. در ژاپن، نظیر فرانسه، فرزندان طبقات مرفه در مقایسه با دیگر طبقات، به نسبت بسیار بیشتری به مقامهای کلیدی مؤسسات اقتصادی دست یافته اند.



لازم به تذکر است که یان مدیران ژاپنی در جامعۀ قبل از جنگ که هنوز تقاوت طبقاتی در آن بارز بود، تربیت شده اند.


     با اینهمه، نباید تصور کرد که اخذ «بهترین» مدرک خود به خود امکان ورود به مؤسسات اقتصادی ژاپن و کسب بالاترین موقعیت را فراهم می سازد.


در اکثر مؤسسات اقتصادی مدرک دانشگاهی، حتی بسیار ممتاز، معیار اصلی محسوب نمیشود. قبل از هرجیز شخصیت و کارآیی متقاضیان است که در پیشرفت شغلی شان تعیین کننده است. محیط کسب و کار ژاپن بیش از آن میدان رقابتهای سخت است که مدرک پرستی را تشویق کند.



About the author

160