فیشن پایدار

Posted on at

This post is also available in:

در مدت بیش از بیست و سه سال کار در عرصه فیشن و منسوجات مهمترین هدف من فروش زیاد تا اندازه ممکن بوده است که شامل تکه پشم, پنبه,کتان و یا تکه نخی بوده است. در چند سال گذشته بخاطر اینکه من صاحب سه فرزند شده ام و بیشتر نگران آینده هستم, بیشتر به شیوه زندگی و سازگاری با محیط برای زندگی بهتر توجه میکنم و به فرزندان خود آموزش میدهم که در شیوه زندگی آلوده ما سهم بگیرند. در گام نخست یک خودروی کوچک خریدم تا سوخت کمتری مصرف کند و در حال حاضر روی خودروی برقی و یا دو سوخته برای بار آینده فکر میکنم. در سال 2010 به خانه تازه خود رفتم و سیستم برق خورشیدی را در آن نصب کردم. این کار را بخاطر صرفجویی هزینه انجام ندادم بلکه این را بخاطر کاهش مصرف گاز انجام دام و آرزو دارم که فرزندان من این موضوع ها را مانند تصمیم های عادی زندگی آینده خود مد نظر داشته باشند.

اخیرا در کار این فرصت را داشتم که با یک فرد بسیار جالب و خلاق بنام بی انتاونگ “Be Inthavong”  ملاقات کنم. مرا یک بانوی زیبای بنام نادیا ظفر برایش به حیث انکشاف دهنده محصولات نساجی معرفی کرد.آقای بی میتواند تکه با الیاف چرمی و ابریشمی را بشکل تعجب آوری انکشاف دهد. این محصول در لائوس”Laos” یک کشور کوچک و فقیر در جنوب شرقی آسیا تولید شده است.

خانواده بی برای چندین نسل پیاپی مالک یک کارخانه ابریشم بوده اند و او توانسته است که الیاف چرم را با ابریشم یکجا کرده و این پارچه را در قدم نخست برای چیزهای مانند کیف و بعدا با یک طرح ویژه داخلی تولید کند. در هنگام ملاقات او دیدگاه مرا در مورد این تکه پرسید و من هم با این طرح موافقت کردم. در این طرح یک مشکل وجود دارد اینکه هر یارد این تکه کم و بیش چهارصد دالر هزینه برمیدارد و در ایالات متحده بسیار ویژه است چون دیگر ثروتمندان امریکا در مقایسه با بازارهای روسیه, چین, و کشورهای نفت خیز عرب پول زیادی را روی پوشاک و فیشن خرج نمیکنند.

بعد از دو ماه قبول و رد بلاخره اولین فروش خود را انجام دادیم و تشکر از تلاش سخت لیلی که با  معرفی این محصول به مجموعه تجارتی سی که”CK” سی کیلو سفارش گرفتیم. این محصول به طبیعت آسیب نمیرساند, 100 فیصد طبیعی است و میتوان آنرا فیشن پایدار نامید. الیاف چرم و ابریشم کاملا مواد طبیعی اند و بشکل دستی بافته میشوند. بنابراین من این را فیشن اخلاقی مینامم. 

آرزو دارم  که بزودی یک ویدیویی از آقای بی دریافت کنم و تمام روندش را در این بلاگ اضافه کنم.

شرکت دیگریکه محصولات طبیعی دارد شرکت موزارتکس” Mozartex” است که در تنسیل”Tencel” که از برگ اوکالپتوس بدست می آید تولید میگردد و مشتری های مانند الین فیشر”Eileen Fisher” برای تمام مجموعه اش از این نوع محصول استفاده میکند.

همکار جدید من جریمی رامه تی”Jeremy Ramaty” یک شرکت رنگ الیاف را از ایتالیا پیدا کرده است که میتواند پشم مرینوس, پنبه, ابریشم و کتان را با استفاده از مواد طبیعی مانند گیاه, چوب و گل بابونه رنگ کند. در تولید پوشاک  با یک شرکت کمبودیایی که کاملا بر اساس محیط زیست, کاهش مصرف انرژی و در نتیجه نگهداری محیط اطراف کارخانه تاسیس شده است صحبت کرده ایم.

در آخرین سفری که به ایتالیا داشتم با جریمی”Jeremy” در مورد خوبی های سرسبزی و انکشاف این نوع تجارت با مشتریان  صحبت کردم. اگر خرده فروش های بزرگ به عوض تولیدات ارزان و شرکت های خطرناک 0.01 درصد از فروش خود را برای تمویل این نوع برنامه ها وقف کنند, عالی خواهد بود. فیشن پایدار باید جز از مسولیت اجتماعی تمام سازمانهای بزرگ برای آگاهی دهی برای مشتران شان باشد.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160