فرهنگ کتاب خوانی

Posted on at


قوانین طبیعت را اگر دستکاری نکنند، لازم نیست انسانها به اندازه سر سوزنی نگران امورات زندگی و آینده خود باشند. آفرینش چنان دقیق و بدون خدشه است که گیاهان و درختان بدون این که اراده ای از خود داشته باشند، سیر تکاملی خود را طی نموده و چرخه زندگی خود را تکرار می کنند.

 

 یکی از این قوانین، سیر زندگی است. به فراز و فرودهایی که در عرصه فرهنگ طی سی و چهار سال گذشته نگاهی بیفکنید. در هر دوره هشت ساله از دوران ریاست جمهوری عرصه فرهنگ دستخوش تحولات شگرفی شده است. در سالهای اخیر عرصه های مختلف اجتماعی بویژه عرصه فرهنگ و در بعد پایین تر چاپ و نشر کتاب مشکلات فراوانی ر ا تحمل نمود.

 

با توجه به شرایط فعلی، کتاب توجیه اقتصادی ندارد. هر کالایی برای فروش با بازاریابی و تبلیغات نیاز دارد. متاسفانه هزینه تبلیغات در رسانه های عمومی آنقدر بالاست که امکان این وجود ندارد که ناشر برای کتاب خود تبلیغ کند. اگر توجه کرده باشید در رادیو و تلویزیون ها به ندرت در مورد کتاب تبلیغ می شود.

 

شایان ذکر است در حال حاضر در کشور ما اکثر دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، خود دارای مرکز چاپ و نشر هستند و از امکانات دولتی بهره گرفته و بخش خصوصی فقط باید به چاپ و نشر کتابهای شخصی و با هزینه خود اکتفا نمایند.

 

به همین ترتیب مشکلات دیگری از جمله عدم وجود اتحادیه ناشران، عدم وجود مراکز پخش تخصصی کتاب در بیشتر مراکز استانها سبب کسادی و بی رونقی کتاب در کشورما شده است.

 

اما اکنون بعد از نشیبی طولانی امیدواریم با حضور ریاست محترم منتخب مدیران شایسته و آگاه به امور با نگاهی باز در راس امور قرار گرفته و با علم به اهیمت کتاب و کتابخوانی هرچه بیشتر و زودتر این مشکلات از سر راه خادمان نشر برداشته شود.



About the author

seeyam10zalmi

I am M.seeyam zalmi i was born in 1994 graduated form Habebya high school in 2011. I know Dari English Pashto I am a writer, web Bolger,Photographer and a film maker and editor. I am working now in film annex. So now I want to use my experience at this…

Subscribe 0
160