من شب را تا سحر به گریه سپری کردم

Posted on at


مردم در افغانستان با مشکلات اقتصادی دست پنجه نرم میکنند . بخصوص نبود خانهای رهاشی مردم را وادار میسازد تا در نقاط بلند مثلأ در کوه ها زندگی کنند. آیا میدانید زندگی کردن در کوه چقدر سخت است ؟ 



من برای تان میگویم. مردم در کوه با مشکلات جدی رو برو هستند نبود آب اشامیدنی ، راه مناسب برای رفت و آمد ، انتقال مواد غذائی در منزل و ده ها مشکلات دیگر من هر روز بطرف کوه که در نزدیک خانه ما قرار دارد نگاه میکنم و میبنم که مردم در چه مشکلات دست و پنجه نرم میکند 



من از یک کودک خورد سال که در بالای کوه زندگی میکرد پرسیدام گفتم کجا میروی ؟ گفت مکتب میروم ، گفتم خانه تان در کجا است ؟ گفت امان خانه را در بالاترین نقطه کوه که میبینی خانه ما است این طفلک را بخانه دعوت کردم خان آمد گفتم چه میل داری ؟ گفت یک گلاس آب، برایش آب دادم در دستم آب باقی مانده بود من آن را به روی زمین ریختم یکبار برایم گفت که آب را نریز گفتم چرا؟ گفت کی باز برایتان آب میاورد گفتم ما در خانه چاه آب داریم تعجب کرد گفت جقدر خوب گفتم شما آب را از کجا میاورید ؟ گفت من و برادرم از بم بمبه که در پاین کوه است به خانه آب میبریم اما بسیار سخت است وقت که آّب را بخانه میرسانیم آب بسیار گرم میشود چون ساعت ها را دربر میگرد تان آب به خانه میرسد.


 


 گفتم در خانه یخچال ندارید ؟ گفت نی نداریم ، گفتم چرا ؟ گفت اولأ پول نداریم که یخچال بخریم  و دوم اینکه برق نداریم آن را روشن کنیم ، گفتم دهگه قصه کن ؟ گفت چند شب پیش مادرم مریض شده بود پدرم به بسیار سختی مادرم را از بالای کو پاین کرد و پیش داکتر برد. اگر مادرم تا چند ساعت دیگر به شفاخانه نمیرسید ممکن بود که مادرم را از دست میدادم . و مرا سخت متاثر ساخت و آهی  کشیدم  باز هم سوال کردم گفتم تایم مکتبت چند بجه است؟ گفت 10:00  بجه گفتم چند بجه از خانه حرکت میکنی گفت 9:00  بجه حرکت میکنم تا مکتب میرسم 10:00 بجه میشود گفتم در زمستان آب را چه قسم بخانه میبرید ؟ گفت در زمستان یک ظرف آب را در زیر ناوه بام میگذاریم تا کمی اب در ان جمع شود و بعد از چند ساعتی که گل ان ته نشین شد از ان استفاده میکنیم. و من شب را تا سحر به گریه سپری کردم ...  



 


آیا این آب صحی است که از آن استفاده میکنند وقت که انسان ها از این آب های پس مانده استفاده میکنند باعث مریضی های گوناگون میشود این خود مرض را به وجود میاورد .



چون درزمستان آب هوا در کوه ها سرد و درتابستان گرم میباشد ،  برای ساکنین آن بسیار مشکل است که با صحت کامل زندگی کنند مشکلات این مردم کی درک خواهد کرد ؟


 



About the author

160