گرفتن آخرین اخبار از جشنواره فلم سندنس در مورد برنامه ریزان فلمهای کوتاه, مایک پلنتی

Posted on at

This post is also available in:

جشنواره ها و جهان آنلاین بصورت بسیار خوبی باهم پیوند میخورند و در هر دو مورد باید به جشنواره و یا تارنمای که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد و قابل اعتماد باشد, دست یافت. مردم یک فلم کوتاه را مانند یک آهنگ مورد پسند, یک خبر مهم و یا یک عکس زیبا که بارها و بارها آن را میشنوید و با دوستان خود به اشتراک میگذارید, تماشا میکنید و به اشتراک میگذارند. مایک پلنتی(Mike Plante)

آقای مایک پلنتی را در آموزشگاه سندن(Sundance)  در یک کارگاه که فلمسازها در آن در مورد فلمسازی, داستان سرایی, کار با هنرمندان, و همکاری با کارمندان فلمسازی بحث و گفتگو میکردند, ملاقات کردم. مایک نخستین سخنگور و سازماندهنده این کارگاه بود. دانش گسترده و علاقه او به فلمهای کوچک بسیار واضع است.

اگر فلمساز باشید, اگر فرد حرفه ای در کدام صنعت باشید و یا علاقهمند به فلم باشید در اینجاه میتوانید معلومات زیادی را در رشته خود بدست آورید. چی چیزی یک فلم را خوب میسازد؟ و چی فلم  شما را به جشنواره سندنس(sundance) میکشاند؟ آیا  میتوانید کدام موضوع مهم را از فلمهای کوتاه بدست آورید؟ پس بقیه را بخوانید...

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری جشنواره های فلم برگزار میشود. چی چیزی جشنواره سندنس(sundance) را به یکی از بهترین رویدادها برای فلمسازها تبدیل کرده است تا فلمهای کوتاه خود را در آن به نمایش درآورند؟ به عبارت دیگر, دلیل اصلی موفقیت و مشهور بودن این جشنواره ها چیست؟

با وجود استثناهای که وجود دارد, جشنواره های فلم تنها فرصت های نمایشی برای فلمهای کوتاه اند و این گفته برای شان صدق میکند که اشتراک کننده بیشتر, جشنواره بهتر. موضوعی که ما را در این جشنواره متمایز میکند, بازدیدکنندگان ما از فلم های کوتاه اند و زمانیست که ما برای برنامه های خود, صداگذاری شان و نمایش شان میگذاریم. جشنواره ما در ایجاد ارتباط با علاقهمندان فلم, رسانه ها و صنعت فلمسازی از تجربه قوی برخوردار است. این یک فرصت بسیار خوبی برای فلمسازان فلمهای کوتاه است تا با دیگر فلمسازها, هنرپیشگان , کارمندان بخش فلمسازی, نماینده ها, مدیران و تولیدکنندگان فلم در ارتباط باشند.

بحیث یک برنامه ریز فلمهای کوتاه با بیش از یک دهه تجربه, به اندیشه شما چی چیزی یک فلم را خوب میسازد؟ به عبارت دیگر چی چیزی آنرا واجد شرایط نمایش در جشنواره سندس میسازد؟

بصورت عموم این ویژگی در زیبایی فلم برای بیننده نهفته است. اگر فلم کومیدی (Comedy)باشد, باید در آن خنده حقیقی نهفته باشد و اگر نمایشی باشد, باید یک احساس را به بیننده خود منتقل کند. البته که شیوه فلمسازی نیز مهم است. فلمهای مستند نیز چنین اند و ویژگی های آنهاعبارت اند از احساس, خنده و داستان خوب آنها .  فلم های تجربی  فلمهای فنی اند که باید به بیننده خود احساس بدهند. کیفیت تولید یک فلم بسیار مهم است اما داستان خوب بسیار مهمتر است که به شیوه جدیدی بیان گردد.

تعداد زیادی از فلمسازها, فلمهای کوتاه را مانند برگه ورود خود به این صنعت و گام نخست بسوی فلم های بزرگ میدانند. چرا فکر میکنید که مردم در تقدیر از این نوع فلمها کوتاهی میکنند؟ آیا این مربوط به  نوع دسترسی به آن, نوع کارکرد این صنعت و یا شیوه توزیع فلمها است؟ آیا به این اندیشه اید که فلمهای کوتاه میتوانند صنعت ویژه خود را داشته باشند؟

ساختن فلمهای کوتاه روش خوبی برای ثابت کردن مهارت خود در فلمسازی, برای خود و دیگران است و تعدادی از فلمسازها این روش را راهی برای رسیدن به ساخت فلمهای بزرگ میدانند. به تجربه من زیاد اند فلمسازهاییکه فلمهای کوتاه را به اساس شیوه هنری آن میپسندند و آن را ادامه میدهند. در برنامه های سالیانه ما کارگردانهای حضور دارند که تجربه ساخت فلمهای بزرگ را دارند, اما بازهم به ساخت فلمهای کوتاه ادامه میدهند.

گرچه فلمهای کوتاه از درآمد کمتری نسبت به فلمهای بزرگ برخوردار اند, اما میتوان این فلمها را به تلویزیون های اروپایی, تعدادی از سازمانهای آنلاین و در تعدادی از بازار های آموزشی به فروش رساند. اگر شما یک فلم ساز با وظایف کوچک فرعی دیگری مانند نویسندگی, استادی وغیرهستید, زمانیکه وارد کارهای رسانه ای میشوید, ارزش شما بلند میرود.

در زمینه کاری خود, شما سازمان توزیع فلم سینماد(Cinemad) را تاسیس کرده اید. از دید شما بحیث یک پخش کننده فلم, آینده فلم را میتوان در کجاه دید؟ در تیاترها؟ جشنواره ها؟ پخش آنلاین فلم؟ آیا یکی بر دیگران ترجیع خواهند داشت؟ آیا همه در جایگاه بالای قرار خواهند گرفت؟ آیا کدام راه ممکن دیگری وجود دارد؟

جشنواره ها بهترین راه مناسب دیدن فلم ها اند. برنامه ها خوب سازماندهی میشوند, هیجان ویژه ای در آن وجود دارد و تمام زیبایی نمایش در یک تیاتر را نیز میتوان در آن شاهد بود. شیوه آنلاین فلم نیز یک روش عالی ای است. جشنواره ها و پخش آنلاین همدیگر را تکمیل میکنند و در هردو مورد باید با تارنما و یا جشنواره ای در تماس بود و به آن اعتبار کرد. مانند یک آهنگ خوب که مردم آنرا بارها و بارها میشنوند و با دوستان خود به اشتراک میگذارند و یا مانند یک خبر مهم  و یک عکس زیبا که آنرا با دیگران شریک میسازند, با یک فلم کوتاه نیز چنین برخورد میکنند.

میتوانید در مورد"برنامه آزمایشگاه فلمهای کوتاه" سندنس صحبت کنید؟ چگونه فلمسازها از آن سود میبرند؟ آیا در مورد برگزاری کارگاه فلم های کوتاه فکر میکنید؟ مانند جاییکه فلمسازها روی انکشاف فلمهای خود در آزمایشگاه نمایشنامه نویسی سندنس کار میکنند, می اندیشید.

آزمایشگاه فلمهای کوتاه یک رویداد یک روزه است که مملو از بحث های زیادی در مورد فلمسازی با تکیه بر فلم های کوتاه است. شرکت کننده گان به موضوع های بسیار مهم, بدون هیچ نوع کاستی از فلمسازهای باتجربه گوش میدهند و زمان زیادی برای صحبت مستقیم وجود دارد. این فرصت بسیار خوبی برای فلمسازهای تازه کار است. ما همچنین در این کارگاه در مورد کار با فلمهای کوتاه, موفقیت ها و اشتباهاتیکه وجود دارد به صحبت میپردازیم. به باور ما این بهترین برنامه ایست که میتوان برای فلمسازهای کوتاه راه اندازی کرد. این برنامه سالی چند بار در شهرهای متفاوت برگزار میگردد.

 

برنامه دیگر جشنواره فلمهای کوتاه سندنس بازدید از هنرکده های سرتاسر کشور است. ما در حال نمایش نود دقیقه فلمهای کوتاه خود از آخرین جشنواره خود در بیش از پنجاه شهر ایالات متحده آمریکا هستیم. بینندگان زیادی میتوانند نمونه ای از برنامه های جشنواره ما را ببینند.

برای معلومات بیشر در مورد کارگاه جشنواره سندنس میتوانید این بلاگ من را بخوانید – " سندنس در بروکلین -  یک برنامه تمام روز برای توسعه, تولید و پخش فلمهای کوتاه."

مایک پلنتی (Mike Plante) را در تویتر بیابید.

حساب کاربردی من در تویتر.

ایرن گلفادن(Eran Gulfidan) .

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160