گوهرشاد بیگم: دهمین مدرسه هرات به جهان بیکران مجازی پیوست

Posted on at



در جهان تغیرپذیر معاصر هر روز بر نقش آموزش و پرورش افزوده میشود. دانش و جامعه آموزش دیده از لازمه های توسعه پایدار اند که هردوی اینها بدون آموزش با کیفیت و معیاری ممکن نیستند. بنابراین آموزش و پرورش و کیفیت بالای آن از نکات مهم روند توسعه جامعه ها میباشند. مهارت و آموزش در افراد جامعه, کارمندان دولت, کارگران یک سازمان و استادهای مدرسه و دانشگاه درصد موفقیت آنرا افزایش میدهند و آن را در جایگاه برتر قرار میدهند. با این حساب باید روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری و توجه بیشتری کرد تا جامعه را در مرحله خودکفایی آموزشی و فنی رساند. دانش بصورت گسترده ای در حال گسترش است و با خود سامانه آموزشی را نیز متحول میکند. بنا لازم است تا شیوه های نوینی وارد سامانه آموزش و پرورش گردد و شیوه های از کار افتاده از رده خارج شوند.


سازمان نرم افزاری افغان سیتادل با همگاری شبکه های فلم انکس و زنان انکس در حال انجام این امر مهم برای به هنگام سازی سامانه آموزش و پرورش در مدرسه های افغانستان به اساس فن آوری نوین است. آنها در مدرسه ها بویژه مدرسه های دخترانه, صنف های آموزش انترنت و رایانه میسازند تا به دانش آموزها اساسات کامپیوتر, رسانه های اجتماعی و بلاگ نویسی را آموزش دهند. مدرسه هایکه تا حال آنها را به صنف های انترنت مجهز ساخته اند قرار ذیل اند: لیسه حوض کرباس, لیسه هاتفی, لیسه مهجوبه هروی, لیسه میرمن حیاتی, لیسه باغ نظرگاه, لیسه علی شیر نوایی, لیسه ملکه جلالی, لیسه فتح, لیسه قوای چهار زرهدار و آخرین مدرسه لیسه گوهرشاد بیگم.



دبیرستان( لیسه) گوهرشاد توسط سازمان نرم افزاری افغان سیتادل  با رایانه و انترنت مجهز گردید. در این مدرسه یک صنف با دوازده پایه رایانه, یک پروجکتور و سامانه تهویه ایجاد گردیده است. این سازمان همچنین یک استاد فن آوری معلوماتی و رایانه را برای آموزش اساسات کامپیوتر, انترنت, رسانه های اجتماعی و بلاگ نویسی استخدام خواهد کرد تا دانش آموزان را آموزش دهد. مراسم افتتاح این صنف بشکل با شکوهی در تاریخ هشتم ماه سپتامبر سال 2013 با حضور تعداد زیادی از مقامات بلند پایه دولتی ولایت هرات شامل والی, رئیس شورای ولایتی و برخی دیگر برگزار گردید. والی هرات از ایجاد این مرکز که آموزش های فن آوری نوین را وارد این مدرسه میسازد و دانش آموزها میتوانند آنها را فرا بگیرند, بسیار خوشحال بود. همه دانش آموزها از اینکه میتوانند کاربر انترنت باشند و مقاله بنویسند بسیار خوشحال بودند و از سازمان های سیتادل و فلم انکس بسیار سپاس گذار که فرصت فراگیری آموزش انترنت, کامپیوتر و رسانه های اجتماعی را برای شان فراهم کرده است. مدرسه گوهرشان یکی از بزرگترین مدرسه های هرات با نه هزار دانش آموز و 254 استاد می باشد.



فن آوری نوین سیستم آموزش و پرورش را تغیر داده است. در حالیکه تجهیز مدرسه ها با فناوری نوین به سرمایه گذاری های بیشتری نیاز دارند, سازمان افغان سیتادل روی این مدرسه ها برای ساخت صنف های کامپیوتر با فراهم آوری آموزش های لازم, سرمایه گذاری میکند. این سبب تغیر زندگی های زیادی خواهد گردید و دختران را کمک خواهد کرد تا بشکل آنلاین پول بدست آورند, خانواده های خود را کمک کنند و مستقل باشند.  




About the author

160