مشکلات فرا روی بانوان افغان

Posted on at


همان طوریکه که میدانیم زنان اقشار مختلف جامعه افغانی محروم ترین قشر جامعه ی ما را تشکیل میدهند که در طول تاریخ افغانستان بیشترین قربانی را زنان رنجدیده ای افغانستان متحمل شدند و عواقب ناگواری بر وضعیت فعلی زنان  جامعه ی ما گذاشته است.


از آنجایکه میدانیم چالش ها و مشکلات زیادی فرا روی زنان جامعه ما وجود دارد که مانع مشارکت زنان،فعالیت های زنان و مانع پیشرفت های زنان میشوند که بعضی از این موانع و چالش های فرا روی زنان جامعه ما موانع توسعوی زنان محسوب میگردد.



چالش های فرهنگی و مذهبی بانوان


عادات،رسوم،ارزش ها و باور های فرهنگی و مذهبی مروج در جامعه ما تاثیرمستقیمی بر میزان اشتغال و فعالیت زنان افغان در اجتماع داشته است . که جامعه مرد سالار مانند  افغانستان به این باورند که زنان تنها میتوانند در خانه و امورات مربوط به آن دخالت داشته باشند و نمی گذارند که زنان شان در بیرون از خانه کار کنند.در حالیکه دین مبین اسلام چنین نگرش منفی به مقام والای زن ندارد و از دیدگاه اسلام  زن  در اجتماع خویش به عنوان یک انسان حق مساویانه با مرد دارد و زن را به عنوان یک انسان در داخل خانه و پشت پرده نرانده است. در واقع این همه باور های غیر منطقی،ضد بشری بر علیه زن و ارزش قایل نشدن به مقام زن به عنوان یک انسان در افکار و اذهان مردان جامعه ما جای گرفته است که زنان جامعه ما را از اجتماع رانده است.


از دیگر چالش های اساسی سد راه پیشرفت زنان میتوانیم به موارد زیر اشاره نمود:


      عدم آگاهی زنان از حقوق شان به عنوان یک شهروند افغان


      عدم دسترسی زنان به فرصت های اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و آموزشی


      عدم حمایت زنان توسط مقامات بلند پایه


بلند بودن میزان بیسوادی در بین زنان در مقایسه با مردان


      پائین بودن سطح تحصیلات عالی زنان



About the author

Zohal

I am Omar Nasir Mojaddidi, who has already graduated from Journalism Faculty of Herat University. Since I have got a deep interest in Journalism field, I established Zohal Radio Station about five years ago. Besides,I am the elected head Journalist's House in Herat Afghanistan.

Subscribe 0
160