جایگاه زن در یک خانواده افغانی

Posted on at



به نظر شما در افغانستان ارزش ومقام زن چقدر است؟
یک موضوع در کشور عزیز ما واضح است و منکر هم شده نمی توانیم از این که زن جنس دوم در افغانستان است اول مرد است و دوم زن من همیشه به این موضوع فکر میکنم که چرا این طور است    ما چه حقی داریم که چنین ظلم در حق هم  نوع خود میکنیم . وخداوند بزرګ همه انسان ها را یک درجه داده است.  در حالی که یک زن هیچ کمبودی نسبت به یک مرد ندارد یک دختر افغان تا وقتی که در خانه بدر است نباید خیلی از فعالیت ها جامعه را انجام بدهد چون یک دختر مجرد است و عیب است حتا  بعضی از مردم ما حق درس خواندن را هم به دختر نمیدهند و یا بیرون رفتن از خانه و همچنان حق سهم ګرفتن در  انجام فعالیت های اجتماع خود را ندارد . و هزار موضوع دیګر که یک دختر افغان از آن محروم است.
 و همین موضوع باعث پس ماندن زن از زیاد بیشرفت ها در جامعه و حتا دنیا میشود واز خیلی ګب ها وموضوعات بی خبر میماند واز خیلی دانش ها بی بحره میماند این خود باعث میشود که یک دختر بی سواد کلان شود و جاهل کلان شود و در اخر هم  میګویم عقل  زن ناقص است و زن نادان است زن نمیفهمد.
 در حالی که خود ما میخواهیم که زنان کشور ما نادان بمانند و وقتی که عروسی کردند و وارد مرحله جدید از زنده ګی اش شد، که البته ازدواج هم خیلی کم به رضایت و انتخاب خود دختر میباشد معمولا فامیل انتخاب میکند و عروسی  هم از مشکلات اساسی و بسیار بزرګ زن میباشد  شروع  میشود تازه با یک خانواده جدید روبرو میشود با کسانی که باید تا حد امکان از خود بګذرد و او مردم را خوش بسازد شوهر خود را خوش بسازد و خود را فدا بسازد. که این کار اګر چه وظیفه هر زنی است اما وظیفه بسیار سختی است و از خود ګذری زیادی کار دارد بله باید از خود بګذرد چون او جنس دوم است و توقع شوهر و خانواده اش بسیار بالای زن ها است که خوشبخت هستن و از زندګی خود راضی هستن اما بدبختی فیصدی زیادی از زنان در زندګی خود مشکلاتی دارند همراه شوهر یا خانواده او و غیره ایا خداوند همین را ګفته یک ګب جالب این که بعضی مرد ها زن میګیرن و تقدیم خانواده خود میکنن هر صلاحیت که باشه فامیل مرد میګیره و خود زن اصلا  حق ندارد تصمیم برای زندګی خود بګیرد و خود مرد هم بی تفاوت است نسبت به زن خود و خواستهای او.مرد غرق در کار خود میباشد و این یک درد بزرګ است بر زن، در قدم اول زن ارزو دارد که شوهرش در هر قدم زندګی همراهش باشد تکیه ګاهش باشد همراهش باشد اما بعضی اقایان غافل از این موضوعات هستن و زن بدبختی تمام زندګی خود را با رنج و درد میګذراند چرا باید چنین باشد. و وقتی یک زن مادر میشود،  . تمام زندګی و امید ش اولادش میشود و مادر کسی است که از جان خود مایه میساند تا فرزندش بزرګ شود و به جای برسد بعضی مرد ها یاد شان میره که همین زن که برش هیچ ارزشی قایل نیستن همان مادر است همان خواهر است همان دختر است و همان همسر است ایا همین زن حق احترام را ندارد؟ ایا لایق داشتن حق نیست؟ و آیا ...      خانواده های هم هستند که ارزش زن را میفهمند و حق که لایق زن است را برش میدن ما ارزو میکنیم  که همه مردم عزیز ما درک کنن که زن جنس دوم نیست چه مرد چه زن بیش خداوند یکی هست روزی برسد که هیچ زنی از زن بودنش بیزار نباشد و رنج نبرد و در جامعه سهم بګیرد وبرای جامعه وکشورش خدمت کند. همانطوریکه میګویند زن نیمی از بیکر جامعه است. همانطور از زن استقبال شود وارزش آن در جامعه دانسته شود واز ګزند هر دشمنی محافظ باشد.  
 



About the author

mirwaisbarak1

he is mirwais barak,from afghanistan

Subscribe 0
160