نقش بازاریابی در فروش کالا

Posted on at


 

اقتصاد دانان هیچکدام تعریف جامع و مشخصی از بازاریابی نداشته اند, در این مورد هر شخص تعریف یا نظر خاصی از دانش خود را ارائه میدارد.

اما بصورت کامل ودر اصل بازاریابی بزرگترین برگ برنده ایست که در صعود ارزش و معرفی کالا نقش بسزایی را ایفا میکند. و بازاریابی در اصطلاح از چهار عنصر مهم تشکیل گردیده است.

 

1-    محصول (نوع کالا)

2-    قیمت

3-    محل ( توزیع محصول )

4-    تبلیغات

جنسیت کالا باید در قدم اول از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بتواند مشتری را ارضاع نماید, هر محصول در ترکیب خود از رنگ,نوع,شکل,کیفیت و قدرت بالایی برخوردار باشد.

در اصل تنها چیزی که توجه مشتری را بخود جلب مینماید شکل ظاهری جنس یا محصول ما میباشد که باید در ترکیب و ساخت آن از رنگهای مختلف و اشکال مختلف استفاده گردد. بطور مثال: اگر شخصی ارخانه مواد شوینده داشته باشد اولین کاری که باید انجام دهد اینست که وسایل ساخت همان محصول را از نوع مرغوب انتخاب نموده و بعدا نوع کاغذ یا نایلونی شفاف و یا بسته بندی خوش رنگ و با اشکال زیبا و مختلف و بویی مطبوع و عطرهای متنوع انتخاب نموده و مطابق به نوع جنس با قیمتی مناسب به خود همان جنس آنرا روانه بازار نماید.

توجه به نوع ساخت و رنگ آن یکی از نکات کلیدی مهم در فروش کالا محسوب میشود. زیرا اگر یک کارخانه دار بخواهد خمیر دندان یا شامپو بچه را با همان سادگی در یک تیوپ معمولی و یک قوطی پلاستیکی ساده بریزد هرچند مرغوب باشد اما بد دلیل اینکه در نوع بسته بندی آن هیچ سلیقه ای بکار نرفته نمیتواند طرفداران زیادی داشته باشد. بالعکس اگر برای ساخت شامپو بچه از عطرهای مختلف و همچنان اشکالی به مانند خرس, اردک, گل و یا دیگر اشکال متنوع استفاده گردد مسلما از فروش چشمگیری نیز برخوردار میباشد.

 

ما باید دقیقاً بدانیم كه نیاز و خواسته‌ی واقعی مردم یا بازار هدفمان چیست و اینكه مردم برای پاسخگویی به این نیازها یا خواسته‌هایشان، تا چه میزان قدرت پرداخت دارند یا حاضرند مبلغی بپردازند. در این راستا قیمت کالا نیز در فروش آن رول مهمی دارد, زیرا محصول ما به حد زیبایی ظاهری و مرغوبیت آن از قیمت مناسبی نیز باید برخوردار باشد. یعنی اینکه طوری قیمت گذاری گردد تا مشتری نه تنها بخاطر نوع بسته بندی بلکه به علت قیمت مناسب آن یکی از مصرف کنندگان دائمی آن گردد. مثلا: اگر شما به یک فروشگاه لباس میروید و برای خود یک دامن خوش رنگ با نقش و نگارهای مختلف انتخاب میکنید که البته مد جدید هم است با قیمت مناسب آنرا تهیه میکند و به دوست خود نیز توصیه میکنید به فلان فروشگاه مراجعه نماید تا هم بتواند آن دامن خوش رنگ و زیبا را با قیمت مناسب نیز بدست آورد, در اصل اینجا شما در مورد آن دامن تبلیغ نمودید که عبارت از همان بازاریابی است چون آن دامن هم زیبا بوده و هم رنگ و مهمتر از همه دارای قیمت مناسبی بوده است.

به همین جهت، یكی از وظایف مهم افراد یا گروهها در زمینه مطالعه بازارابی این است كه این تغییر و تحولات در نیازها و خواسته‌های مردم و عملكرد رقبا را زیر نظر داشته مجموعه‌ داده‌ها را برای تحلیل و بررسی‌های بیشتر و تبدیل آنها به اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم گیری ‌های روئسا ثبت كنند.

همچنان موقعیت مکانی را که برای فروش کالا انتخاب مینمایید باید دارای امنیت خاصی باشد وهم در جایی قرار داشته باشد تا بیشتر در دسترس مردم و در محل عبور و مرور افراد قرار داشته باشد تا شخص مجبور نباشد برای اینکه جنس مورد نظرش را بیابد و بخواهد آنرا از فروشگاه معتبری تهیه نماید اما تنها دلیلی که او را وادار میسازد آنرا از همان فروشگاه معمولی تهیه نماید و به علت دوری فروشگاه معتبر مجبور نباشد مقدار زیادی راه را بپیماید تا بخواهد به جنس مورد نظرش دست یابد, آنرا تهیه نماید.

محلی که کالا به فروش میرسد باید, جایگاهی باشد تا در اطراف آن عبور و مرور زیاد بوده و در معرض فروش قرار گیرد. زمانی استادی داشتم که میگفت: یکی از دوستانم شروع به ایجاد کارخانه ای نموده بود و او میخواست آن کارخانه را که زمینش را با قیمت مناسبتری تهیه نموده بود در مکانی بسازد که در مقابل آن کارخانه یک گورستان وجود داشت اما او انسان بسیار زیرکی بود و راهش را به درستی انتخاب نموده بود دیری نپایید که او پشیمان گشت زیرا بر این عقیده بود که به علت موجودیت گورستان و صحنه ناخوشایند آن باعث گریز مشتریان او میگردد و هرچند جنس او مرغوب باشد مشتری به دلیل همین گورستان به او مراجعه نمیکند.

تبلیغ نیز نقش بزرگی در فروش کالا دارد. زیرا تبلیغ نه تنها جنس را به مشتریان معرفی مینماید بلکه باید هدف اصلی خود را نیز معلوم نماید که خریدارانش از کدام اقشار و کدام سنین و کدام جنس هستند.

در مرحله اول باید نیاز مردم را برآورد سازد, در کل تبلیغ بازاریابی کامل نیست بلکه تبلیغ یکی از ابزارهای بازاریابی و استراتژی های مختلف آن است.

در بازار یابی از تکنیک های مختلفی استفاده میگردد و هم از اشکال و انواع متنوعی استفاده میگردد که بعضی محصولات با همان جنس و همان نوع مواد گذشته اما با بسته بندی و رنگ جدیدتر و مختلفی به بازار عرضه میگردد که این خود یکی از تکنیک های موفق بازاریابی محسبوب میگردد. در اصل گروه هایی که از طرفداران و مشتریان دائمی انواع مختلف محصولات شما هستند بهترین کسانی هستند که در بازاریابی میتوانند بهترین کمک کنندگان شما در فروش کالا یا تبلیغ آن باشند به این زیرا آنها محصولات شما را استفاده نموده اند وبرایشان رضایت بخش بوده, در اینجا شما هستید که باید از طریق آنها جنس خود را به بقیه معرفی نمایید, مثلا: اگر شرکت شما که یک شرکت شوینده است صابون هایی را تولید میکند که مخصوص سنین مختلف میباشد. بطور مثال: در بسته صابون های پر مخاطب خود یک برگ یا کوپن جایزه قرار میدهد که در اصطلاح همان کوپن برنده خودش معرف اصلی اجناس آن کارخانه است و اگر کارخانه ساخت این صابون در آن کوپن از مشتری اش خواسته باشد تا برای بدست آوردن جایزه اش پوش همین محصول را به آن کارخانه یا فروشگاه آورده و جایزه اش را به علت در دست داشتن پوش آن صابون به دست بیاورد این خود باعث آن میگردد تا مشتری آن جنس را بخاطر مرغوبیت, نوع بسته بندی,قیمت مناسب و هم جایزه یا معمای داخل آن به بقیه هم معرفی نماید.

در مکانی که کالا به فروش میرسد مشتری نیز باید از اخلاق شایسته ای برخوردار باشد, زیرا در اولین قدم به یک فروشگاه مسلما مشتری به دنبال فروشنده میگردد تا بتواند جنس مورد نیاز خویش را تهیه نماید.

نوع پوشش فروشنده نیز بسیار موثر در جلب مشتری است همچنان که هر شخص نظر به سلیقه شخصی خودش و رنگی که علاقه دارد و رنگهایی دلنشین و عامه پسند مثل آبی میتواند مشتری را به راحتی ارضاع نماید , فروشنده باید پُر حوصله و خوش اخلاق باشد تا با هرنوع مشتری به سادگی کنار بیاید و همچنان روحیه ای شاد و لبخندی نرم داشته باشد,و با بالا و پایین کردن جنس به راحتی عصبی نشود. مکان فروش نیز باید پاک و بهم چیده باشد و هر کدام از اجناس در معرض دید کامل و در مکانی مشخص و قابل دسترسی مشتری قرار بگیرد, سلیقه نیز در چیدن اجناس و انتخاب مکان درست برای جنس نظر به نوعیت و مدل و دسترسی آسان به آن انتخاب گردد.

 



160