مذمت غیبت(بخش دوم

Posted on at


دوستان عزیز خواننده شما میتوانید بخش اول مقاله را از لینک زیر به دست بیاورید


http://www.filmannex.com/posts/blog_show_post/79347/79347


همچنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم میفرماید: (عن أبي هريرة ، رضي الله عنه ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « كل المسلم على المسلم حرام ، دمه ، وماله ، وعرضه).



درین حدیث شریف میبینیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ریختن خون، مال و آبروی یک مسلمان را بر مسلمان دیگر حرام دانسته است، و شخصی که غیبت شخص دیگر را میکند در حقیقت آبروی آنرا ریخته است که پیامبر صلی الله علیه و سلم آنرا حرام دانسته است.



وقتی با بعضی روبرو میشویم که غیبت میکند برایش بگویی برادر غیبت مکن، بسیار به جرئت جواب میدهد مه غیبت نمیکنم بلکه آنچه که در او است را میگویم من که بالایش تهمت نمیکنم، این شخص بی خبر از این است که کاری را که انجام میدهد همانا غیبت است.



وقتی که شخصی بدی شخص دیگر را در غیاب آن بیان میکند و آن شخص این عیب خود را دوست ندارد که آشکار شود این خود غیبت است، اما وقتی که چیزی را به شخصی نسبت بدهی و بگویی که فلان شخص فلان کار را کرده یا میکند در حالی که او آن کار را نکرده است این بهتان است که گناهش سنگین تر است.


در حدیث دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم میفرمایند: (عن جابر ، وأبي سعيد ، رضي الله عنهما ، قالا : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إياكم والغيبة ؛ فإن الغيبة أشد من الزنا ، إن الرجل يزني فيتوب فيتوب الله عليه ، وإن صاحب الغيبة لا يغفر له حتى يغفر له صاحبه).



ترجمه: ( از جابر و ابی سعید رضی الله عنهما روایت است که گفتند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند: از غیبت بپرهیزید به خاطری که غیبت از زنا کرده بد تر است، زیرا که شخصی زنا میکند و دوباره به خداوند متعال رجوع میکند و توبه میکند و خداوند هم توبه او را قبول میکند و او را میبخشد، اما کسی که غیبت میکند خداوند او را تا هنگامی نمیبخشد که این شخص را کس که غیبت کرده شده ببخشد).


درین حدیث میبینیم که خداوند متعال گناه و مذمت غیبت را از زنا کرده هم بدتر دانسته است چرا که زنا عملی است که با توبه بخشیده میشود اما غیبت چون عملی است که به حق غیر تعلق میگیرد خداوند تا هنگامی توبه غیبت کننده را نمیبخشد که این شخصی که غیبت کرده برود و از غیبت کرده شده مغذرت بخواهد و اگر آن شخص برایشش بخشش کرد پس خداوند هم میبخشد.



پس با خواندن آیات و این همه احادیث در مذمت غیبت لازم برماست که خود فامیل و اجتماع خود را ازین مرض مهلک بدور داریم تا باشد که یک جامعه عاری از غیبت داشته باشیم و همه ما مسلمانان از این مرض که سبب دخول شخص به آتش جهنم میشود رهایی یابیم.


به امید اینکه این مقاله برای دوستان و عزیزان خواننده مفید واقع شده باشد و بنده از شما طلب دعای خیر دارد و بنده را از دعای خیرتان فراموش نکیند.


نویسنده: صبغت الله سنتیار



About the author

sebghatullah

صبغت الله"سنتیار" فرزند مولوی عبیدالله "پروانه" فرزند مولوی پروانه "سنتیار" روز چهارشنبه عقرب سال 1371 در یک خانواده متدین و روحانی پا به عرصه گیتی گذاشت. در سن شش سالگی شامل مکتب ابتدائیه بی بی حوا شده و دوره ابتدائیه خود رادر مکتب مذکور به اتمام رساند، و بعد دوره…

Subscribe 0
160