8 راه پیشنهادی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی

Posted on at


بعضی ار روزه ها حس یک مربی تیم فوتبال را دارید که فکر می کنید وقت زیاد تا پایان بازی دارید تا نتیجه را به نفع خویش تمام کنید.صبح زود وارد دفتر کارتان می‌شوید تا با کوهی از کار که انتظارتان را می‌کشد مواجه شوید. صندوق ایمیل‌تان پر شده و تقویم‌تان جایی برای اضافه کردن قرار ملاقات جدید ندارد. جای تعجب هم ندارد، خیلی از کارمندان با موضوع تا دیروقت کار کردن و کار را به خانه بردن آشنا هستند





با مطالعاتی که اخیرا تحت موضوع آیا افراد شغل موفقی دارند یا خیر انجام گرفته است، تعادل کار و زندگی، پیش از پول، به رسمیت شناخته شدن و استقلال، برای بیش از نیمی از زنان و مردان، تعیین‌کننده اساسی است و اگر به‌طور منظم شب‌ها تا دیروقت کار کنید و یک شیفت شبانه هم کار در منزل انجام دهید تعادل کار و زندگی‌تان به خطر می‌افتد


انجام کلیه وظایف در ساعات کاری تعیین شده ممکن نیست و در ضمن برای آنکه در کارتان بهترین باشید انجام همه کارها ضروری است. اینجا برایتان می‌گوییم چگونه کار را در محل کار بگذارید:


از خودتان انتقاد کنید


اگر ۴۰ ساعت کار در هفته شما به ۶۰ ساعت در هفته تبدیل شده است، بررسی این مسئله را به خودتان بدهکارید. ببینید بیشترین زمان در طول ساعات کاری صرف چه کاری می‌شود تا بتوانید مدیریت زمان و بهره‌وری خود را افزایش دهید. اگر به این نتیجه رسیدید که بخش اعظم زمان‌تان را صرف مدیریت ایمیل‌های رسیده و برنامه ملاقات‌هایتان می‌کنید، احتمالا وقت تجدید نظر رسیده است.


ابتدا کارهای بزرگ را تمام کنید


برنامه روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که مطمئن شوید می‌توانید کارهای بزرگ‌تر را به محض رسیدن به دفتر کارتان انجام دهید. در واقع در ابتدای صبح بهترین عملکرد ممکن را دارید، بنابراین انجام کارهای بزرگ در ابتدای صبح به این معناست که احتمالا دستاورهای بیشتری نیز خواهید داشت. کارهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند به بعد از چاشت منتقل  کنید.


برنامه زمان‌بندی بسازید


از روی بی‌علاقگی و فقط برای رفع تکلیف یک فهرست کارهای روزانه نسازید، یک قدم به جلو برداشته و برای روز کاری‌تان برنامه زمان‌بندی بسازید. برای مثال، اگر برای هشت ساعت کار برنامه‌ریزی می‌کنید، برای هر کاری زمان مشخصی اختصاص دهید؛ حتی برای پروژه‌های بزرگ.


از افتادن در دام وقت تلف کردن برای پاسخ به ایمیل‌هایی با اهمیت کمتر یا پاسخ به تماس‌های از دست رفته امتناع کنید. در عوض تنها روزی ۳۰ دقیقه را به این موارد اختصاص دهید.


اجتناب از وقفه


برای ایجاد محیط کاری فارق از هرگونه عاملی که موجب پرت شدن حواس می‌شود بکوشید. همه تب‌های غیرضروری را در مرورگرتان ببندید، موبایلتان را روی حالت بی‌صدا قرار دهید و اگر این کار کمک می‌کند بهتر کار کنید، هدفون خود را روی گوش‌هایتان بگذارید.



پیلوت خودکار


بعضی وقت‌ها هنگامی که دارید به سرعت کار می‌کنید تا فهرست کارهای روزانه را به اتمام برسانید، به راحتی می‌توانید کارتان را در حالت پیلوت خودکار  به پایان ببرید. استراحت‌های کوتاه واقعا به فعالیت کارآمد و موثر کمک می‌کند به محض اینکه یک کار بزرگ را به پایان رساندید، از پشت میزتان بلند شوید، بدنتان را کش و قوس دهید، چیزی بنوشید و پیش از نشستن دوباره پشت میز، ذهنتان را برای رفتن به سراغ موضوع جدید آماده کنید.




نه گفتن را یاد بگیرید


روز پرمشغله‌ای را پیش رو دارید و هنوز هم به تلفن‌های دعوت به کنفرانس پاسخ می‌دهید. گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که وقتی سرمان شلوغ است "نه گفتن" تا چه اندازه مهم می‌شود. درست است که همیشه ممکن نیست دعوت به هر جلسه‌ای را نپذیریم اما سعی کنید در مواقعی که خیلی مشغله دارید بهترین کار را در این مورد انجام دهید. مثلا می‌توانید کمی زودتر جلسه را ترک کنید و یا از کسی بخواهید که یادداشت‌هایش از جلسه را در اختیارتان قرار دهد.


چشم‌انداز


با کارهای خرده ریز خودتان را بیش از آنچه لازم است درگیر نکنید. به سادگی روی انجام کارها در زمان تعیین شده تمرکز کنید. اگر نگران برنامه کاری روز بعد یا هفته پیش رویتان هستید (که ممکن است دلیل کار کردن‌تان تا دیروقت همین باشد)، برنامه زمان‌بندی‌تان را پیش روی خود گذاشته و نگاه دقیق‌تری به آن بیاندازید تا بدانید چه کارهایی لازم است به انجام برسند تا به زمان‌بندی‌‌های تعیین شده برسید.


 بدانید چه وقت کارتان کامل شده است


از اینکه هر بعد‌ااز چاشت وقت‌تان را در اداره صرف دوباره‌کاری روی پروژه‌ها کنید تا عالی شوند، دست بردارید. برای خودتان از نتیجه نهایی تعریف داشته باشید، وقتی به آن نتیجه رسیدید آن کار را انجام شده بدانید. کار نکردن تا دیروقت و انجام کار تنها در محیط اداره اصولا موجب مدیریت بهتر زمان می‌شود.


آیا شما هم ترفندهایی برای مدیریت زمان‌تان در ساعات کاری دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.




About the author

mahmoodjafari

محمود جعفری متولد 1368 تهران، علاقمند نوشتن در مورد فرهنگ و تکنالوژی روز دنیا،این شوق و علاقمندی در من باعث شد که هر روز بیشتر به نوشتن و خواندن خبرهای روز دنیا بپردازم. به کابل بازگشتم تا بتوانم برای وطن و خانواده ام مفید واقع شوم.با چند نهاد و اجتماع…

Subscribe 0
160