پنج ستاره برتر زبان پشتو - بخش پنجم

Posted on at


بخش پنجم:


و این هم آخرین شاعر سلسله "پنج ستاره برتر زبان پشتو" که در باره شعرای زبان پشتو برای شما بیان شد. که چهار بخش قبلی آن قرار ذیل است:


۱- گل پاچا الفت


۲- قیام الدین خادم


۳- عبدالحی حبیبی


۴- عبدالرووف بینوا



۵-: صديق الله رښتین


مرحوم پوهاند صدیق الله رشتین در سال ۱۲۹۸ه ش مصادف با نوامبر ۱۹۹۸م  در خانواده مومند قریه غازی آباد در خانه مرحوم مولوی تاج محمد (مهتمم) در یک خانواده روحانی چشم به دنیا آورده است. پوهاند رشتین صاحب از بسیار خورد سالگی از مهر و محبت پدر و مادر خویش محروم شده است.


مادر او در تربیه و تعلیم ایشان زیاد متوجه بود از برکت مادرش بود که او و برادرانش قدم در عرصه تعلیم گذاشتند. آقای رشتین صاحب در خورد سالگی تعلیمات ابتدایی اسلامی خویش را در خانه خودش به شکل خصوصی به پایان رساند.



بعد از تمام کردن علوم دینی بعد از سال ۱۳۱۱ه ش در مدرسه نجم المدارس ولایت ننگرهار شامل شد٬ در این مدرسه بعد از گذشت سه سال یعنی بعد از سال ۱۳۱۵ه ش در دارالعلوم کابل شامل شد و به تعصیلات خویش ادامه داد. پوهاند رشتین صاحب در کنار تعلیمش به مطبوعات هم علاقه پیدا کرد٫ و به نوشتن اخبار روی آورد که در روشنفکری و پیشرفت او این بسیار نقش مثبتی را بازی کرد.



پوهاند رشتین صاحب از اثر مریضی یی در پیشاور در شفاخانه لیدیریدیگ در بلاک بولتن اطاق دهم در سال ۱۳۷۷ برای همیشه چشم از دنیا فانی را بست. نوشته های رشتین صاحب نه تنها برای افغان های یک خزانه علمی بزرگی است بلکه برایش از نمونه های افتخارات برتر علمی هم گفته میتوانیم.



بعضی از آثار مرحوم صدیق الله رشتین:


۱- پښتانه شعرا (دو جلد) ۲- د پښتو ادب تاریخ ۳- پښتو کیسی ۴- د ژوند سندره ۵- نوشتن کتب پشتو صنوف دوازدهم ۶- خپلواکی هسې ۷- ادبی څېړنې ۸- د خوشحال خان طب نامه ۹- د مینې هنداره ۱۰- د پښتو ژب ښوونه


تشکر 


عنایت الله مایار 



About the author

Enayatullah

Enayatullah Mayar is born in 1992/8/12,He is graduated from Sultan Ghiyasudden Ghuri High school , and right now He Student of Engineering "Civil Department" faculty. also he is Social media officer and pashto language translator in "ACSC" herat branch.

Subscribe 0
160