توجه نمایندگی: برنامه انتقال پول از طریق مبایل دفتر نمایندگی انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا USAID به افغانها اجازه میدهد

Posted on at

This post is also available in:

 


شرکت نیروی برق افغان برنامه پرداخت قبض از مبایل را آغاز کرد


برای اکثر مردم امریکا توانایی انجام امور مالی بصورت الکترونیکی یک امر مسلم است.


افغانها در حالیکه بصورت آرام آرام زیر بناهای افتصادیشان را بعد از سالها جنگ ویران کننده ترمیم مینمایند، برای اولین بار طعم این نعمت را می چشند.


پول-مبایل (سیار)، که نام این سیستم میباشد، این توانایی رابه افغانهایی که پولهای خود را در زیر تشک ها ذخیره میکردند میدهد تا سرمایه های خود را رقمی سازند و بنابرین آنان را قادر میسازد تا یک سلسله تصمیم های مالی بیشتری را بگیرند و تا حد ممکن کنترل معاملات خویش را بدست گیرند.


طرز کار سیستم: یک کاربر راجستر نموده و با تماس گرفتن به یک متصدی پول-مبایل حساب الکترونیکی خود را فعال میسازد. بعدا او یک کارمند تایید شده پول-مبایل را پیدا نموده و مقدار پول نقدی که میخواهد در حساب خود ذخیره کند را به او میدهد. این پول نقدی به پول الکترونیکی که او میتواند در حساب خویش نگهدارد تبدیل شده و از آن میتواند برای پرداخت قبض، انتقال پول به فامیل و دوستان و یا حتی سرمایه گزاری استفاده کند. تمام انتقال های پولی امن بوده و کاربر لزومی ندارد تا نگران از دست دادن پول خود  ،به نحوی که در مورد گم کردن کیف پول نقد خود نگران بود، باشد


.


حتی اگر تلفون مبایل یک کاربر گم شود او میتواند به سادگی تلفون دیگر گرفته، بعدا به یک آپراتور سیستم پول-مبایل تماس گرفته و حسابش را مسدود نماید.


چندین برنامه آزمایشی در حال حاضر در سیستم پول-مبایل تحت اجرا و یا در مراحل پلان ریزی شدن هستند.


هدف اینست تا پول-مبایل را در سرتاسر کشور در دسترس قرار دهیم. اگر این هدف تحقق یابد، سیستم پول-مبایل میتواند یک نقش عمده ای را در تقویت اقتصاد افغانستان ایفا نماید.


ویدیوUSAIDرا در ذیل ببینید:



مفهوم پول-مبلایل قبلا هم در اجتماع تجارتی وجود داشته است. بطور مثال شرکت توزیع برق افغان ( د افغانستان برشنا شرکت) اخیرا با متصدی شرکت مخابراتی اتصالات سرویس مشترک جدیدی را آغاز نموده که طبق آن مشتریان شرکت برشنا با استفاده از گوشی های تلفن خویش میتوانند قبوض برق  را اخذ و یا پرداخت نمایند. این سرویس یک ابتکار و متیاز بود که از طرف یوساید برای شرکت اتصالات فراهم گردید.


برای راجستر به این خدمات، مشتریان باید آخرین قبض برق خود را بهمراه آی دی خود به نزدیکترین فروشگاه منتخب اتصالات ببرند. بعد از راجستر، مشتریان یک بسته شروع و یک کتابچه رهنما دریافت خواهند کرد تا در مورد پروسه راهنمایی شوند. بعدا آنها قادر خواهند بود تا قبض برق خود را از طریق اس ام اس در مبایل خود دریافت کنند.


چارلز دریلینگ مدیر دفتر زیر بنایی و رشد اقتصادی یوساید نظر داده است که:


یوساید به خوبی میداند که سیستم پول-مبایل یک سرمایه گذاری است که زندگی مردم را از ته بنا تعغییر خواهد داد همانطور که ما شاهد آن در دیگر نقاط جهان بودیم. ما تمام وزارت خانه های افغانستان را تشویق میکنیم تا از خدمات پول-مبایل استفاده نموده موثریت انتقال خدمات خویش رابهبود دهند.


احمد الحسینی از شرکت اتصالات علاوه نمود:


اتصالات افتخار دارد از اینکه خدماتی را ایجاد نموده تا افغانها با استفاده از گوشی های مبایل خود میتوانند قبض های برق خود را تحویل نمایند.


عبدالرازق صمدی رییس بخش اجرایی افغان برشنا علاوه نمود:


افغان برشنا در حال جستجوی راهای مبتکرانه ای هست که بتواند در زندگی افغانها ارزش ایجاد کند.


تا امروز یوساید کمک های ابتکاری را همراه سه شرکت بزرگ مخابراتی در افغانستان یعنی اتصالات، ام تی ان و روشن در قالب ام پیسه به امضا رسانده تا اینکه از توسعه سیستم پول-مبایل حمایت کند



About the author

160