نخستین برگه های چسبی زرد رنگ – کارگاهای جوانان (انیجم

Posted on at

This post is also available in:

بعد از فراغت از دانشگاه هنر و طراحی ایملی کار(Emily Carr University of Art and Design) و گرفتن سند کارشناسی در هنر رسانه ای و فلم ها انیمیشن در سال 2001,توانستم  که در دانشگاه بریتانیایی کلمبیا به تحصیل در رشته آموزش و پرورش به پردازم. بعد از اینکه مدرسه انیمیشن را به پایان رساندم, به آموزش این رشته در یک مدرسه کوکان پرداختم و این برایم بسیار جالب بود. البته پیدا کردن کار در رشته انیمیشن نیز کار بسیار سختی بود. تمام داستان در فلم انیمیشن من بنام برگه های چسبی زرد (Yellow Sticky Notes) خلاصه شده است.

در ابتدا در یک مدرسه به تدریس انمیشن رایانه ای و معلومات فن آوری برای مدت دو سال پرداختم و بعدا برای تدریس انیمیشن کهن به یک دانشگاه فنی هنری پیوستم. پیش از اینکه به فلمسازی به پردازم, برای مدت چهار سال بشکل تمام وقت و نیمه وقت در این دانشگاه آموزگار ارشد رشته انیمیشن بودم. آموزگاری را دوست داشتم, چون میتوانستم که در کنار آن وقت پیدا کنم و به فلمسازی بپردازم.  این یک راه خوبی برای ایجاد درآمد, در زمانیکه در حال کار روی مهارت های فلم سازی خود بودم, بود. بلاخره در سال 2009, آموزش را رها کردم و به فلمسازی تمام وقت پرداختم.

آموزش در خون من است طوریکه روزهای زیادی از زندگی خود را در آموزش در کارگاهای انیمیشن و سخن رانی در دانشگاهای سراسر آمریکای شمالی پرداختم.  به دیدگاه من بسیار مهم است که داشته های خود را به دیگران انتقال دهیم و نسل جدید انیمیشن سازها را با گفتگو, نمایش و کارگاها آموزشی الهام ببخشیم.آموزش کارگاهای انیمیشن (animation) روش خوبی است تا بتوانم که علاقه خود به انیمیشن و آموزش را باهم یکجاه کنم.

نخستین نمایش آزمایشی فلم (برگه های چسبی زرد رنگ) را در کارگاه جوانان انیجم(Youth Anijam Workshop)  راه اندازی کردم. کارگاه انیجم(Anijam Workshop) یک کارگاه تعاونی انیمیشن سازی است که هر انیمیشن ساز بخشی از یک انیمیشن بزرگ را میسازد و بعدا آنها را باهم ترکیب کرده و یک فلم بزرگ تشکیل میشود, در این مورد از اثرهای کاری دانش آموزها نیز استفاده میشود.  این کارگاه توسط انیمیشن ساز افسانه ای آقای ماروو نیولند(Marv Newland) که سازنده فلم انیمیشنی نیز به همین نام در سال 1984 است, می باشد.

در واقعیت دو کارگاه به بتاریخ نهم اوت(August) 2013 در ونکوور غربی(West Vancouver), کانادا راه اندازی شد و توسط سازمان هنرهای هارمونی(Harmony Arts) اداره میگردید. نخستین کارگاه از طرف صبح برای کودکان بین سن های 6 تا 12 از طرف صبح برگزار شد و مدت آن دو ساعت بود. آنها بسیار علاقه داشتند که ویدیوهای خود را به اشتراک بگزارند. کارگاه دوم که از طرف بعد از چاشت برای دانش آموزهای 12 تا 14 ساله برگزار شد, کارهای شان بسیار مرا به تعجب وا داشت. مدت این کارگاه سه ساعت بود و تعداد اشتراک کننده گان شش نفر بودند که سبب جالبیت کارگاه شد و من توانستم که با هر دانش آموز یک به یک کار کنم. در ساعت نخست کارگاه برای دانش آموزها اصول انیمیشن سازی و چگونگی ایجاد انیمیشن با استفاده از برگه های چسبی کوچک را تدریس کردم. در دو ساعت بعد, دانش آموزها با استفاده از یک قلم سیاه و این برگه ها به ایجاد انیمیشن های 4*6 پرداختند و آنها را در رایانه ها خود ویرایش کردند. این یک دوره آزمایشی برنامه برگه های چسبی زرد رنگ در سراسر کانادا و جهان بود. استعداد دانش آموزها در یک ساعت آموزش و دو ساعت کار روی اثرهای شان مرا بسیار متحیر کرد. فلم, کارهای را که در این مدت کم انجام داده اند را برای شما در پایین گذاشتم.

آرزو داریم که از درآمد آخرین فلم مشترک من بنام برگه های چسبی زرد رنگ استفاده کنیم, تا بتوانیم یک برنامه ای را ایجاد کنیم که جوانان را تشویق کند تا دیدگاهای خود را با استفاده از انیمیشن بیان کنند. این را میتوان با استفاده از کارگاهای آزاد در سرتاسر کانادا در ارتباط با جشنواره های فلم جوانان و دیگر رویدادها مرتبط با کودکان انجام داد. برای انجام این کار مهم, یک بنیادی بنام برنامه برگه های چسبی زرد رنگ تاسیس خواهد شد تا کارگاهای انیمیشن سازی را با تمویل و استادان حرفه ای شایسته اداره کند. تمام تلاشها منسجم خواهد شد تا برنامه های آینده, بصورت جهانی با انیمیشن سازان مستقل خبره در چندین کشور برگزار شود تا کودکان سرتاسر جهان را برای جستجو اثرهای هنری تجری و گویا بر انیگیزد.

لطف کرده و دیدگاهای خود را با ما شریک بسازید. اگر قصد همکاری و کمک دارید به این نشانی (info@meditatingbynny.com) در تماس شوید. سپاس از اینکه این مقاله را خواندید و لطفا برای خواندن و تماشای مقاله ها و ویدیو های بعدی در صفحه تلویزیون انترنتی من با من بپیوندید و از فلم انیمیشن که از کار دانش آموزها که گردآوردم لذت ببرید. سپاس.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160